showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Daniel Vodička
/ Kategorie: Rozhovory, Ostatní regaty

Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...

Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.

Milane, zúčastnil ses offshore regaty Rolex Fastnet Race na palubě jachty IMOCA. Jsi prvním Čechem, který IMOCU v závodě vyzkoušel. Jaké byly tvoje pocity na palubě? 

Je to velká loď, extrémně výkonná. Síly jsou mimořádné. Člověk musí být velmi koncentrovaný co se manévrů týče, posloupnosti úkonů a jejich provedení. Chyby loď neodpouští a stojí velmi mnoho energie, je napravit. Každopádně je to velmi výkonný stroj na všechny kurzy a síly větru. Neuvěřitelnou stabilitu a plavbu v minimálním náklonu zajišťují foily nové generace. Loď má enormní zrychlení při odpadnutí na boční kurzy. Je to jako když šlápnete na plyn v silném autě.

Z Lorientu rovnou na start

Foto Prysmian

Foto Prysmian

Giancarlo Pedote a Milan Koláček
Většina jachet IMOCA připlouvá přímo na start z Francie. Jak to vypadá? Kde probíhají bezpečnostní kontroly lodí, jak dlouho před startem přijíždíte do Solentu, kolik hodin plavba na start trvá, kolik je cestou na start na palubě členů týmu a kdy a jak opouštějí loď?

Ano, velká většina jachet IMOCA pluje přímo z Francie. Vyhnou se tak i kontrolám v Anglii a zbytečně komplikované logistice týmu do Solentu a zpět. S lodí není možné kotvit bez velkých fendrů a pomocného zodiaku. Kdo může, ten se tomu vyhne. Jsou i týmy, jako například my, které připlují přímo z Lorientu na start a po proplutí cílem odplují znovu rovnou do domovského Lorientu.

Do Solentu jsme pluli cca 30 hodin. Měli jsme několik hodin rezervu. Proto jsme se v závěru loudali podél anglického pobřeží, abychom zabili čas. Na palubě při přepravě byli dva další členové týmu, kteří vyskočili chvíli před startem do vody a nabral je místní chlápek na člun. Vylodil je v Hamble, odkud se dopravili zpět do Francie. 

Náročné podmínky

Image
Milan Koláček k situaci u Irska.
Předpověď před startem vypadala dost divoce. Stoupačka k Fastnetu, průjezd dvojicí front, vítr až 40 uzlů. Jaká byla skutečnost? 

IMOCA lodě startovaly 1215 UTC, kdy vítr nebyl ještě nejsilnější.  Přesto jsme měli na startu stálých 25kn a v nárazech 30kn. Startovali jsme s kosatkou J3 a 2 refy na hlavní plachtě, jako velká většina lodí IMOCA.

Nejintenzivnější a nejtěžší byl samotný start a vyplutí ze Solentu na otevřené moře. Třicet křižujících se lodí IMOCA plus nějaké katamarány, které jsme dojížděli z prvního startu. Velmi malý manévrovací prostor a zběsile jedoucí lodě mezi 12-15 uzly na stoupačku.

Nejsilnější vítr a proplutí frontou přišly naštěstí až na otevřeném moři (v našem případě podél anglického pobřeží). Viděli jsme nárazy větru 36kn. Na této lodi se člověk velmi špatně pohybuje. Nárazy do vln jsou brutální a otřesy mimořádné. Člověk se musí mít neustále na pozoru a pevně se držet.

Stoupali jste téměř až k Fastnetu. Jak rychle jede jachta na stoupačku a jak ostře (TWA)?

TWA je spíše kolem 52-54. Je také potřeba brát v úvahu že vítr je více stočený ve výšce 30m.  Což je více, než jsme zvyklí na lodích 10 - 15m dlouhých.  V Irském moři jsme jeli spíše 60-70 TWA. Cílem bylo, jet co nejrychleji na sever pro změnu větru. A poté levobokem na boční vítr dosurfovat k Fastentu, kde jsme byli ve 0300UTC v pondělí ráno. 

Až 35 uzlů…

Od Fastnetu to byl zadobok. Vypadalo to jako pohodová plavba rychlostí kolem 20 uzlů. Je jasné, že tracking neukazuje okamžité rychlosti, jakých rychlostí jste v této fázi závodu dosahovali? Letí jachta v té chvíli na foilech?

Od Fastnetu ke Scilly Islands jsme jeli spíše na zadobok. Plná hlavní plachta, J0 na bowspritu a J3 jako staysail. Loď jela velmi rychle. Čím více jsem se dostávali na jih, tím jela rychleji, protože vítr zesiloval. Rychlost byla stabilně kolem 22-25kn.  Ve chvíli, kdy jsme se dostali do La Manche, jsme s lodí vyostřili a změnili jsme konfiguraci na J2 a hlavní plachtu. Od té chvíle jsme měli TWA kolem 105-110 a rychloměr stoupal na 34kn. Pruměrná rychlost byla přes 25kn. Loď velmi často letěla vzduchem a opírala se jen o foil, kýl a závětrné kormidlo. Byla to zběsilá jízda. Byli jsme nonstop u vinšen , připraveni korigovat trim. 

Které místo závodu bylo pro vás nejnáročnější?

Výjezd ze Solentu. Giancarlo řídil a já musel dělat veškerou fyzickou práci a navigaci k tomu. To je náročné…

Pokračování zítra...

883

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu