Je to jeden z nejužitečnějších manévrů pod plachtami, který rozhodně stojí za to umět a měl by ho znát každý skipper. Jeho použití je široké. Měl by být první reakcí při MOB. Pomáhá, když na lodi řešíme technický problém či zranění. Je to účinná technika pro přečkání bouře. Když je třeba se věnovat navigaci (např. náměry pro získání pozice, ověření informací z mapy, pilota apod.). Nebo prostě jen když toužíte po „pohodlnější“ pauze na svačinu, nebo toaletu při dlouhé plavbě.
Na to všechno se dá tento manévr skvěle použít. Jaký je tedy jeho princip?
V podstatě je jednoduchý, i když má několik klíčových věcí, na které je třeba dát pozor. V principu se jedná o obrat proti větru, ale bez přehození přední plachty (kosatky, geny). Je obrovskou výhodou, že zpravidla nepotřebuje žádný zásah posádky, nebo jen minimální. Celý manévr je iniciován kormidelníkem. Ten začne vést loď do obratu, dosáhne momentu, kdy je příď přímo proti větru a obrat dokončí....