Musíte vždy z východu?
Máte před sebou východní kardinální znak. Na cestě do přístavu je jeho obeplutí pro vás zajížďka. Musíte ho obeplout?
Východní kardinální znak říká, že na východ od něj je splavná voda. To je jednou dané. Musí to však tak být vždy? Není možné si někdy zkrátit plavbu a obeplout ho jinak?
Záleží na mnoha okolnostech, ale možné to je. pokud víme, co děláme.
Na bóje je nutné hledět tak, že jsou určeny pro veškerý provoz na moři. Jak pro gumák dlouhý 4 metry, tak pro tanker naložený ropou až po strop. Nemáme jiné kardinály pro velké lodě a jiné pro malé. Zatímco tanker by se musel vyhnout východnímu znaku z východu, gumák třeba nemusí bóje zajímat.
Tak jak tedy?
Abychom věděli, jak můžeme se svojí lodí proplout kolem bóje, musíme znát ponor lodě a k tomu vše konzultovat s mapou. Mapa je vždy pro nás základní pomůckou. Může se stát, že po konzultaci s mapou zjistíme, že na místě je pro naši loď dostatek vody a nemusíme se bóje všímat.
Už jsme si tedy řekli dva faktory, na kterých záleží. Ponor a hloubka, kterou máme k dispozici. K tomu je třeba přidat ještě stav přílivu a počasí. V přílivových vodách musíme počítat, jak to bude s aktuální hloubkou na daném místě.
Posledním faktorem je počasí. Co je možné proplout ve dne za bezvětří, nemusí být možné projet ve 25 uzlech větru. Nebo v noci.
Ještě jednou na závěr. Bóje jsou vynikajícími pomocníky, ale vždy musíte vycházet z toho, co ukazuje mapa. A neplatí to jen pro kardinální značení, ale o jakékoli bóje.
10024