showTop
× Search
Francouzská loděnice Fountaine Pajot poslední dobou tlačí na modernizaci výrobní řady. Podzimní novinkou je nový katamarán FP48. Loděnice ve svých materiálech uvádí více komfortu ve srovnání s předchozími modely, více prostoru a moderních technologií. Mluví o orientaci na dlouhé plavby. Pro kupujícího či čtenáře to znamená velká slova. Za každou turistickou jachtou vždy stojí kompromisy. FP48 je označován za nástupce modelu Tanna 47. Patří do nové generace katamaranů, které loděnice postupně představuje. Výrobce novinku prezentuje jako plavidlo vhodné pro plavby s rodinou nebo přáteli i pro delší cesty. Vše s důrazem na adaptabilitu, variabilitu uspořádání a pohodlí. V nabídce jsou i alternativní pohony, hybridní nebo elektrický. Jednou z nejvýraznějších předností FP48 je prostor a propojení interiéru s exteriérem. Kokpit je se salonem propojen 3 metry širokými posuvnými dveřmi. Rozvržení interiéru umožňuje velkou variabilitu – od rodinné konfigurace až po...

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Poslední videa


Závodní jachting

Milan Tomek, Middle Sea Race (2. díl)
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Milan Tomek, Middle Sea Race (2. díl)

Přinášíme druhou část závodu Rolex Middle Sea Race z paluby jachty The Kid, na které jel tým vedený Milanem Tomkem. Skipperem a majitelem jachty je Jean-Pierre Dick, několikanásobný vítěz Barcelona World Race, Transat Jacques Vabre a mnoha dalších velkých regat.

Messinskou úžinu jsme projeli za podpory zadobočního větru 15-18 knots. Na konci Messiny u velkého stožáru, při přeplutí z levého břehu na pravý směrem ke Stromboli jsme se museli vyhnout velkému trajektu, který s námi křížil cestu.  Při rychlostech naší lodě 15 uzlů a se zadobočním větrem se spinakrem 350 m2 jsme jej minuli o 100 m. Následoval rychlý sprint podpořený zrychleným větrem za Messinou ke Stromboli. Tato část plavby z celého závodu byla nejkrasnější. Lod letěla po vlnách rychlostí 18 knots. Po cestě jsme však ještě uvízli v bezvětří a 1,5 hodin času nás stálo, se z toho dostat pryč.

Sopku Stromboli jsme míjeli po půlnoci a pohledy na občasné výbuchy lávy jsou nevšední podívanou. Následovalo rozhodnutí zda-li věřit nejreálnějšímu modelu předpovědi, anebo jet nejkratší cestou s rizikem uvíznutí v bezvětří u Palerma. Vybrali jsme nejsevernější cestu k ostrovu Favignana. Očekávali jsme silnější a stálý vítr než na jihu a následné stočení. K tomu nedošlo a ztratili jsme pár míst.

Celou tuto část, cca 150 NM se plachtilo v zadobočním větru o síle 3-7 knost bez vln. Velmi pohodlná ale pomalá plavba byla zpestřena několika želvami, které plavaly okolo nás.

Od ostrova Favignana se pohodlní na lodi výrazně změnilo. Očekávaný protivítr 20-25 uzlů se dostavil. Od středečního rána od 7:00 to byla velká zkouška pro naši posádku, ve které byli i 3 členové týmu, kteří nikdy předtím nepluli na lodi přes noc a více jak 7 hodin v kuse na plachetnici.

Silný vítr, ostrý kurz lodi, které se probíjela nepravidelnými vlnami, prověřila celou posádku. Celý den vyvažování na boku lodi udělalo své a celková únava několika jedincům vytvořila zajímavé halucinace. 

Kurz od ostrova Favignana k Pantalerii ( 70 NM) byl hodně rychlý, TWA byl 60°. Naše rychlost byla 12-13 uzlů.  Část závodu od ostrova Pantaleria k Lampedusa ( 85 NM ) byl již ostrý protivítr, TWA byl 40-45°. Naše rychlost byla 9-9,5 uzlu. Vítr zde dosahoval největší rychlosti (25-27 uzl) z celého závodu.

Tato část závodu byla pro všechny lodě a účastníky nejtěžší. Byl to nevšední zážitek poslouchat ty obrovské rány z toho, jak se naše loď zmítala v nepravidelných vlnách o výšce 1 – 2 m. Při každé ráně jsme očekávali, že se loď rozlomí. V této části závodu se také zlomil stěžeň trimaranu a poškodil loď do které zatékala voda. Pro mnoho dalších lodí byl tento úsek kritický a musely vzdát. Část závodu od ostrova Lampedusa k Maltě (90 NM) se plachtilo opět  TWA byl 50-60°. Naše rychlost byla 10-12 uzlů. Za celou dobu od Favignany až do cíle jsme předjeli asi 9 lodí. Žádná nebyla rychlejší než my…

 

Od druhého dne závodu nám nefungovala lednička a posledních 24 hodin jsme neměli k dispozici navigační PC a posledních 24 hodin jsme měli problém s dobíjením, nefungoval nám generátor a ani nešel nastartovat motor. Veškeré ovládání vinšen poháněných na hydrauliku vypovědělo službu a tak jsme si mákli hezky postaru. 

 

Náš skipper JEAN-PIERRE DICK nám ve vých 54 letech předváděl co vše musí umět a zvládnout člověk, aby byl účastníkem závodu Vendee Globe a Barcelona World Race. Velká zkušenost pro všechny z nás, co měli čest s ním být na jedné lodi a něco se přiučit.

Náš výsledek:

17. místo v absolutním pořadí ze 113 lodí.

6. místo v IRC 2

40. místo v IRC overall

Naše lod JP 54:

HULL LENGHT    16.45 meters

OVERALL LENGTH           18.235 meters

BEAM                   5.3 meters

AIR DRAFT          25.10 meters

DRAFT   3.5 meters (2.5 m with the keel canted)

DISPLACEMENT 9 tons

ENGINE Steyr Motor MO54 Hybrid (sail drive)

DIESEL ENGINE  55 hp

ELECTRIC PROPULSION MODE    7 kw

SAIL AREA UPWIND        216 m2

SAIL AREA DOWNWIND 434 m2

ARCHITECT         Guillaume Verdier

CONCEPT            Jean-Pierre Dick

BUILDER             Absolute Dreamer

3096

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu