showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Meteo na první dny
Jan Koukal

Meteo na první dny


Zítra ve 1308 startuje Transat AG2R. Na startu bude i Milan Koláček. Pojďme se podívat, jak vypadá předpověď na první dny závodu. V první řadě se všichni meteorologové shodnou na tom, že to bude velmi rychlé. Dokonce se mluví i o rekordním čase kolem 17 dnů. Ale to je ještě daleko.
Na startu bude vát jižní vítr do 25 uzlů. Bude to tedy rychlé. A dramatické. Výška vln by se na otevřeném moři měla pohybovat kolem 3 metrů. Startovní pole zamíří k západu do první z dvojice blížících se front. Důležité bude, dostat se pod střed níže, severně od středu to bude bez větru. Průjezd fronty bude extrémně důležitý. Za ním se změní kurz na jihozápad do další slabé fronty. Teprve po ní bude možné vyrazit k jihu k mysu Finisterre. Vítr v té chvíli bude foukat od severu, na pořadu bude surfování po vlnách. To je dobrá zpráva. Horší zprávou je, že na palubě bude zima. Zvláště v noci. Vítr u Portugalska zesílí nad 30 uzlů, v nárazech přes 40. Teplota v noci spadne k 10°C. To nebude žádný med.
Na druhou stranu je možné počítat s tím, že kluci se zahřejí drobnou prací na palubě. Plavba se spinakerem ve 40 uzlech větru si drobné práce na palubě vyžádá. Zahřeje se kormidelník a zahřeje se i trimer spinakeru.
Routingy ze dneška ukazují, že na Kanárech bude startovní pole za 5 dnů. Pak změní kurz na západ. Vzhledem k tomu, že je tlaková výše poměrně vysoko, bude možné plout od Kanárů k západu.
Takový je tedy plán na první týden. Bude to rychlé a fyzicky náročné. 1000 mil surfování se spinakerem ke Kanárům a pak nejspíše dalších 2500 mil se spinakery do cíle.
Držte Milanovi s Pierrem palce, budou to potřebovat. Konkurence na startu je mimořádná.
6633

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu