showTop
× Search
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit. Čelo startovního pole je západně od Kanárů. Nerovná stopa, která se od Madeiry klikatí za zádí vedoucí Holcim-PRB, jasně ukazuje, že vítr v posledních hodinách nebyl stabilní. Hodně byl ovlivněn mraky jeho směr i síla. V takových okamžicích je snadné uvíznout v bezvětří pod mrakem, jako se to stalo Samu Goodchildovi. Rychlý závodník si dal na 30 minut pauzu. Nestabilní podmínky jsou vidět i na rychlostech vedoucí skupiny. Lunven 14,4 uzlu, Goodchild 19,1, Richomme 8,9,  Ruyant 13,4 a například Simon jen 5,2 uzlu. Vítr nyní vane N – NW kolem 13 uzlů a bude slábnout. Nejrychlejší mají před sebou 500 mil ve slabém větru, než se dostanou na úrovni Kapverd do pasátu. Znamená to dalších 500 mil neustálé pozornosti, hledání větru. Nevypadá to na...

Poslední videa


Závodní jachting

Malizia znovu ve hře
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Malizia znovu ve hře

Tým Malizia vedený ve druhé etapě The Ocean Race Willem Harrisem, předvedl fantastický kousek, když se z posledního místa se ztrátou téměř 200 mil probojoval za necelých 5 dnů do čela závodu. Do cíle zbývá 1800 mil a rychlost vedoucích jachet se blíží 25 uzlům.

Po nevypočitatelných rovníkových tišinách následoval dostih v pasátu jižní polokoule a po něm takticky náročný průjezd kolem západního výběžku tlakové výše v jižním Atlantiku. Být dále na západ sice znamenalo jistotu silnějšího větru, ale také více uplutých mil. Zkrátit si cestu kolem rohu tlakové výše se pokusil tým GUYOT. Neúspěšně. Dostal se do slabého větru a dnes ztrácí na vedení přes 300 mil.

Západní volba trasy naopak vyšla týmu Malizia. V pasátu na čelo ztrácel a navíc hlásil technické problémy s foilem, ale nyní se zdá, že je na palubě vše v pořádku. Posledních 5 dnů si vedl skvěle, navigátor Nicolas Lunven odvedl vynikající práci a tým se dostal do čela. Celý tým skvěle šlape, velkou porci zkušeností ukazuje veterán Yann Elies, který naskočil za zraněného Borise Herrmanna.

Vedoucí trojice Malizia, 11th Hour Racing a Holcim má nyní minimální rozestupy. Čtvrtý Biotherm ztrácí 55 mil a pluje dále na severu. Vedoucí čtveřice se drží před frontou. Nyní je důležité, se před ní udržet co nejdéle. Je čas šlapat na plyn. Po přechodu fronty se v oblasti znovu rozšíří tlaková výše a vítr bude lehat.

Na závěr před cílem bude závodníky čekat ještě jedna překážka v podobě bezvětří. Jde o hřeben vysokého tlaku vzduchu před Kapským městem, který odděluje západní proudění, ve kterém startovní pole nyní pluje, od jihovýchodního před cíle. Rozhodnutí nakonec může padnout až 250 mil od cíle.

Technické problémy nyní řeší dva týmy. 11th Hour Racing bojuje s náladovým odsolovačem, který je naprosto nezbytný. Občas vypoví poslušnost, nechá se hodiny obskakovat, aby se po nočním odpočinku zatvářil, že je vše v pořádku. Na pár hodin. Taková hra kočky s myší. Odsolovač je přitom nezbytný nejen na pití. Voda je nutná pro zalévání freeze dried stravy. Bez vody je to nejedlé.

Poslední tým GUYOT přišel o spinaker, který byl na hraně tlakové výše zapotřebí. Z vody, kam spadl, se ho podařilo zachránit, ale trhlý byl jak staré prostěradlo. Vypadá to, že bez krejčího je plachta těžko opravitelná.

Polohu lodí najdete zde.

495

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli...

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu