Malizia znovu ve hře
Tým Malizia vedený ve druhé etapě The Ocean Race Willem Harrisem, předvedl fantastický kousek, když se z posledního místa se ztrátou téměř 200 mil probojoval za necelých 5 dnů do čela závodu. Do cíle zbývá 1800 mil a rychlost vedoucích jachet se blíží 25 uzlům.
Po nevypočitatelných rovníkových tišinách následoval dostih v pasátu jižní polokoule a po něm takticky náročný průjezd kolem západního výběžku tlakové výše v jižním Atlantiku. Být dále na západ sice znamenalo jistotu silnějšího větru, ale také více uplutých mil. Zkrátit si cestu kolem rohu tlakové výše se pokusil tým GUYOT. Neúspěšně. Dostal se do slabého větru a dnes ztrácí na vedení přes 300 mil.
Západní volba trasy naopak vyšla týmu Malizia. V pasátu na čelo ztrácel a navíc hlásil technické problémy s foilem, ale nyní se zdá, že je na palubě vše v pořádku. Posledních 5 dnů si vedl skvěle, navigátor Nicolas Lunven odvedl vynikající práci a tým se dostal do čela. Celý tým skvěle šlape, velkou porci zkušeností ukazuje veterán Yann Elies, který naskočil za zraněného Borise Herrmanna.
Vedoucí trojice Malizia, 11th Hour Racing a Holcim má nyní minimální rozestupy. Čtvrtý Biotherm ztrácí 55 mil a pluje dále na severu. Vedoucí čtveřice se drží před frontou. Nyní je důležité, se před ní udržet co nejdéle. Je čas šlapat na plyn. Po přechodu fronty se v oblasti znovu rozšíří tlaková výše a vítr bude lehat.
Na závěr před cílem bude závodníky čekat ještě jedna překážka v podobě bezvětří. Jde o hřeben vysokého tlaku vzduchu před Kapským městem, který odděluje západní proudění, ve kterém startovní pole nyní pluje, od jihovýchodního před cíle. Rozhodnutí nakonec může padnout až 250 mil od cíle.
Technické problémy nyní řeší dva týmy. 11th Hour Racing bojuje s náladovým odsolovačem, který je naprosto nezbytný. Občas vypoví poslušnost, nechá se hodiny obskakovat, aby se po nočním odpočinku zatvářil, že je vše v pořádku. Na pár hodin. Taková hra kočky s myší. Odsolovač je přitom nezbytný nejen na pití. Voda je nutná pro zalévání freeze dried stravy. Bez vody je to nejedlé.
Poslední tým GUYOT přišel o spinaker, který byl na hraně tlakové výše zapotřebí. Z vody, kam spadl, se ho podařilo zachránit, ale trhlý byl jak staré prostěradlo. Vypadá to, že bez krejčího je plachta těžko opravitelná.
Polohu lodí najdete zde.
495
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Nejprve trest, poté vyšetřování
Nejprve trest, poté vyšetřování
Vývoj kauzy Kevina Escoffiera ukazuje limity uplatňování presumpce viny, metody velmi oblíbené právě v takových případech, jako je ten francouzského jachtaře. Přezkum průběhu loňské události z Newportu, kde se měl bývalý kapitán Holcim PRB dopustit nevhodného chování k dámě, ukázal, že jeho veřejná poprava byla minimálně předčasná.
Smutný konec hrdiny
Smutný konec hrdiny
Největším dramatem poslední Vendée Globe byla záchrana Kevina Escoffiera poté, co se mu loď zlomila doslova pod nohama. Vynikající jachtař a neúnavný bojovník měl patřit k favoritům příští Vendée Globe. Nebude! Je odepsaný! Vymazaný z jachtařského světa!
Vítězem The Ocean Race se stal 11th Hour Racing
Vítězem The Ocean Race se stal 11th Hour Racing
O vítězi závodu kolem světa The Ocean Race (dříve Volvo Ocean Race) se rozhodovalo dnes od stolu. Vítěznému týmu, který nemohl po kolizi na startu dokončit poslední etapu, byla přiznána náprava a zvítězil o 3 body před druhým Holcim-PRB.