Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…
Jeho odpověď zněla: „Od kýlu. Majitel si to tak přeje.“
Přání majitele, je přání majitele, o tom žádná.
V posádce jsem měl děti, které toužily po tyrkysové vodě, ve které by se mohly potápět. V úžině před Muline na Ugljanu jsem tedy na kotvu najížděl ke břehu, aby voda byla na pohled co nejtyrkysovatější. S vědomím, že hloubka na přístrojích je pod kýlem.
Ale nezdálo se mi to. Dno jsem viděl příliš dobře. Buď byla voda extrémně čistá, nebo kecal hloubkoměr. Při koupačce a pohledu pod kýl byl obviněn hloubkoměr.
Vnořil jsem se do menu přístrojů, hledal nastavení a offset. Našel jsem a nesrovnalost byla vyjasněna. Hloubka na přístrojích byla nastavena od hladiny. Tedy tak, jak je to správné.
Majitel jachty si přál hloubku od kýlu. Pracovníci charterové společnosti mu vše nastavili podle přání a z toho nadále vycházeli. Některý z hostů však přístroje přenastavil a správně změnil offset tak, aby ukazoval hloubku od hladiny.
Pokud vám pracovník charterové společnosti tvrdí nesprávné nastavení hloubkoměru, ještě to neznamená, že vám lže. Jen neví, že nemluví pravdu.
A je jen na vás, jak si hloubkoměr nastavíte. Najedete-li na dno a budete-li následně tvrdit, že byl špatně nastaven hloubkoměr, ze své hlouposti se nevyviníte. Vy jste skipper, odpovědnost je na vás.
872
Související články
Vždy špatně nastavený hloubkoměr…
Vždy špatně nastavený hloubkoměr…
V posledních letech jsem na lodi nezažil správně nastavený hloubkoměr. Vždy se ptám zástupců charterové společnosti a vždy dostanu odpověď. Ta odpověď nikdy nebyla správná. Plujeme na lodích, kde hloubkoměry ukazují hausnumera.
Jak se poprat s mořskými proudy u pobřeží
Jak se poprat s mořskými proudy u pobřeží
Křižujete proti větru a do cesty se vám staví i mořský proud. Postup vpřed je zanedbatelný. Co s tím? Jak s proudem bojovat?
Poprvé kapitánem
Poprvé kapitánem
První plavba ve funkci kapitána je náročná. Nemusíme být na moři začátečníky proto, abychom se dostali do situací, kdy si nebudeme vědět rady. Je nutné být připraven na všemožná překvapení, musíme číst předpovědi počasí, musíme mít v záloze náhradní řešení.
Rychlost rovná se bezpečnost
Rychlost rovná se bezpečnost
Vyšší rychlost jachty = bezpečnější plavba. Je to rovnice, která určitě neplatí na silnici, ale na moři má svoji logiku. Kde se skrývá bezpečí při rychlejší plavbě? Proč by měla být rychlejší jachta bezpečnější?
Křižování proti větru
Křižování proti větru
Potřebujete křižovat k cíli, který je přímo proti větru. Jaký kurz zvolíte? Jak dlouhé budou jednotlivé úseky? A víte, co je VMG? V několika dílech si vše vysvětlíme.