showTop
× Search
Kolik musí vydržet kotva?
Daniel Vodička

Kolik musí vydržet kotva?

Pojďme se podívat na to, jakou zátěž musí vydržet kotva a s ní samozřejmě i kotevní řetěz, vrátek a veškeré kování. Je na tuto zátěž kování na přídi jachty dimenzované? A je technický stav takový, aby kování vydrželo?
Podívejme se na starší a moderní jachty. Na starších jachtách jsme na přídi našli mohutné příďové kování, které jen lehce přesahovalo před příď jachty. Obvykle bylo navíc dvojité. Bylo dostatečně pevné na to, aby bylo možné na něm skákat, nebo dokonce rovnat hřebíky. Dnes jsou na přídích dlouhá jednoduchá příďová kování. Vypadají subtilně a stoupneme-li si na ně, cítíme pružnost v jejich uchycení. Jsou dostatečné na to, aby vydržely zatížení při kotvení? Jaké vlastně je?

Tabulku, kterou vám představíme, vytvořila americká organizace American Boat and Yacht Council (ABYC)
 

Délka (m)

Šířka (m)

Rychlost větru

13 uzlů

Rychlost větru

30 uzlů

Rychlost větru

44 uzlů

Rychlost větru

60 uzlů

8

2

57 kg

222 kg

445 kg

889 kg

9

3

79 kg

318 kg

635 kg

1270 kg

11

3

102 kg

408 kg

816 kg

1633 kg

12

3

136 kg

544 kg

1089 kg

2177 kg

15

4

181 kg

726 kg

1451 kg

2903 kg

18

5

227 kg

907 kg

1814 kg

3629 kg

 


Vidíte tedy, že například při větru o rychlosti 30 uzlů je u 12 metrů dlouhé jachty zatížení na kotvě více než půl tuny. A to je v tabulce použita šířka lodi 3 metry, což rozhodně neodpovídá dnešním parametrům. Bude to tedy výrazně více. Tabulka se navíc vztahuje k tahu na klidné hladině. Ve 30 uzlech větru již mohou být na kotvišti vlny, které vyústí nikoli v kontinuální tah, ale v mnohem silnější nárazy.
Je vaše kotevní kování na podobnou zátěž koncipováno? Je dostatečně masivní? Je dostatečně stabilně uchyceno na přídi?
To jsou otázky, které je třeba si klást. Kotevní kování je jen zřídka před sezónou kontrolováno a jeho selhání může mít velmi vážné následky. Dvojnásob to platí dnes, kdy mají moderní jachty téměř kolmou příď a kování je z toho důvodu velmi dlouhé.
Pokud se chcete vydat na delší plavbu, při které budete stát častěji na kotvě a to i v bouřlivějších podmínkách, zkontrolujte si kotevní kování a položte si otázku, jestli v tabulce uvedené zatížení bez potíží vydrží.

 

Předchozí článek Proč je nebezpečná spadlá lávka?
Další článek Z žertu o nohu kratší
Vytisknout
12142

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu