showTop
× Search
V dalším dílu seriálu o trimu plachet se zaměříme na genu/kosatku. Vojta Sládeček začíná trimovacími prvky přední plachty. Bez nich se se těžko budeme vysvětlovat další věci. Otěže Lana sloužící k primární kontrole plachty. Slouží k nastavení správného úhlu vůči větru. Společně s pozicí otěžového vozíku také regulují twist, tedy přetočení plachty v její horní části. Otěžový vozík Rozděluje tah otěže mezi zadní a spodní lem plachty a zároveň pomáhá ve spolupráci s otěží regulovat twist. Posunutím směrem dopředu se plachta více uzavírá v horní části, zmenšuje se twist a přidává se výkon. Posunutím směrem dozadu se plachta více otevírá v horní části, tedy se zvětšuje twist. Tím se redukuje klopný moment, pokud potřebujeme ubrat výkon v silnějším větru. Výtah kosatky Klíčový prvek pro změnu pozice břicha plachty. Pokud dotáhneme výtah, břicho se posune více dopředu. Tím vznikne účinnější profil do silnějšího větru, tolerantnější na změny úhlu...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Kolik je příliv na Jadranu

Kolik je příliv na Jadranu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Navigace, Počasí

Kolik je příliv na Jadranu

Jaký je na Jadranu rozdíl hladin mezi přílivem a odlivem? Je to zanedbatelné, nebo by někdy a někde stálo za to se jím zabývat? A nejde jen o nasednutí na mělčinu, problémem může být plavba pod mostem.

Obvykle se rozdílem hladin během přílivu a odlivu nezabýváme. Vždyť také průměrné hodnoty nejsou nijak alarmující. V Dubrovníku a okolí je to během roku jen 22 cm, o centimetr více ve Splitu, 25 cm v Zadaru, 30 cm v Bakaru a 47 cm v Rovinji. Jak je vidět, rozdíly se zvyšují od jihu k severu.

To jsou ale jen průměrné hodnoty. Zajímavější jsou extrémy. V Dubrovniku se největší rozdíl hladin mezi přílivem a odlivem šplhá ke 40 cm. To stále není nic světoborného. Už se ale snadno může přihodit, že kde jsme jednou v pohodě stáli, podruhé nasedneme.

A k severu rozdíly rostou. V Rovinji se již extrémní rozdíl pohybuje kolem 1 metru. Na to už je dobré myslet. I při vyvazování jachty.

Tolik příliv a odliv. Hladinu Jadranu ale zvyšuje také extrémní jugo. To může způsobit vzestup až o 1 metr. Pokud jste například zvyklí proplouvat s plachetnicí pod mostem Ždrelac, ale máte to jen taktak, potom za juga to nemusí být dobrý nápad. Metr už může být rozdílem mezi výhrou a blamáží. Sám často proplouvám pod Ždrelacem, ale jsou chvíle, kdy bych se tam nevydal.

Jsou tedy situace a místa, kdy a kde je třeba stav přílivu sledovat a zároveň také věnovat pozornost meteorologickým podmínkám. I když je to po většinu roku zbytečné...

5317

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu