Když nefouká pasát…
Plavba přes Atlantik z Kanárů do Karibiku je jednoduchá. Taková trasa pro důchodce. Vítr do zad, autopilot, pohoda. Říká se. Není to vždy pravda…
Podívejte se například na dnešek. Hluboká a zatraceně rozsáhlá tlaková níže sedí uprostřed Atlantiku tam, kde jindy dominuje Azorská tlaková výše. Studená fronta zahýbá na jih a dnes zasahovala až po Kapverdy, které jsou běžně hluboko v pasátové oblasti. Výsledkem je, že na Kanárech, kde jindy převažuje NE pasát, vane SE – S vítr. V oblasti mezi Kanárskými ostrovy a Kapverdami panuje bezvětří. Pokud by dnes chtěl někdo vyplout z Kanárů do Karibiku, musel by nejprve zamířit na západ do fronty, s tou se poprat, projet a až v okamžiku, kdy vítr změní směr na W se teprve stočit k jihu. Začátek důchodcovské trasy by tak měl k důchodcovské plavbě daleko.
Doba je nestabilní. Ani pasát už není jistotou.
1049
Související články
Bouřlivá plavba do Vieste?
Bouřlivá plavba do Vieste?
V sobotu začínala plavba Lodních novin do Vieste. V neděli přecházela přes Jadran tlaková níže. Meteorologové slibovali vítr o rychlosti přes 50 uzlů. Jaká je situace na plavbě, jaké byly bouřlivé chvíle?
Tlaková níže na Jadranu, až 70 uzlů v poryvech
Tlaková níže na Jadranu, až 70 uzlů v poryvech
V neděli bude přes Jadran přecházet tlaková níže od severozápadu. Předpovědní modely se liší, ale podle nejpoužívanějšího ECMWF by kolem poledního jižně od Istrie měla foukat bóra v poryvech přes 70 uzlů.
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Jednou tak vyrazit přes Atlantik a strávit zimu v Karibiku. To je přání mnohého z majitelů jachet. Pokud má běžně jachtu například v Řecku, má před sebou plavbu dlouhou nejméně 5500 mil z Atén. To je pořádná porce. Kdy je třeba vyrazit?