Kde je teď Milan Koláček?
Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku. Kdepak se asi plaví?
Závodní offshore jachtaři to mají jinak. Co je pro někoho celoživotní sen (přeplavba Atlantiku), to pro závodníka Milanova kalibru je všednodennost. Milan má za sebou druhý největší závod přes Atlantik Transat Cafe L´Or. K tomu nyní přidává další plavbu přes Atlantik. Pluje do Evropy, do Lorientu. Vyplul v neděli odpoledne a nyní míří na sever. Aby se dostal severně od Azorské tlakové výše. Plán je jasný. Držet se na severní straně tlakové výše, na jižním okraji front, které směřují přes Atlantik k Evropě. Byla zvolena konzervativní trasa. Nejede se závod, je třeba šetřit materiál. I člověka, samozřejmě. Routing je zpracován tak, aby větrným maximem bylo 30 uzlů stálého větru.
Foto Milan Koláček
Zimní plavba přes Atlantik je pro Milanovu přítelkyni Pavlu dovolenou po náročném roce.
Trasa by měla vést jižně od Azor a dále směrem na Gibraltar. Přes severní Atlantik bude přecházet začátkem příštího týdne silná bouře, hluboká tlaková níže. Za týden bude střed níže jižně od Islandu, ale s ní spojená studená fronta zasáhne na jih až pod úroveň Kanárů. Tlak vzduchu v níži klesne na 930 hPa a rychlost větru jižně od středu v poryvech dosáhne 100 uzlů. Jeden z důvodů, proč být konzervativní.
Foto Daniel Vodička
Poplují-li pomalu, udělají si kapra se salátem v lodní kuchyni.
Jižně na úrovni Gibraltaru bude Milan čekat na přechod fronty a za ní vyrazí na sever k Finisterre a Biskaji. Bude spěchat domů. Pro případ nepříznivého počasí má ale v záloze i možné zastávky. Na Azorech, v Lisabonu, ve Vigu, v La Coruni. Vše bude záležet na počasí.
Zatím se zdá, že by mohl stihnout svátky na souši. Nevím, jestli doma, ale na souši ano. Rozlobí-li se počasí, bude si muset udělat kapra se salátem v lodní kuchyni.
466
Související články
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.
30 uzlů? 40 uzlů? Spinaker?
30 uzlů? 40 uzlů? Spinaker?
Do jak silného větru můžete vytáhnout spinaker? Tedy abyste ho dokázali také v pořádku stáhnout. Ptali jsme se Milana Koláčka.
Poslední kurzy na moři...
Poslední kurzy na moři...
Na konec září máme volná poslední místa na třídenním kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku. A dvě místa na životní plavbě na plachetnici s naším nejlepším sólovým jachtařem Milanem Koláčkem. S nejistotou, která dnes všude panuje, je to sice rizikový podnik, ale to společně zvládneme. A další už nebudou...
Nové kurzy v srpnu a září
Nové kurzy v srpnu a září
V srpnu a září jsme pro vás vypsali nové kurzy. Pro ty, kteří teprve pojedou na jachtu, máme připravené pražské kurzy přístavních manévrů pro osvěžení znalostí. Dále je tu oblíbený kurz servisu a údržby lodního motoru, vyčerpávající třídenní kurzy přístavních manévrů v Chorvatsku a kurz trimu a sólového jachtingu pro nejnáročnější s Milanem Koláčkem v Řecku.
Kurz trimu s Milanem Koláčkem pro nejnáročnější
Kurz trimu s Milanem Koláčkem pro nejnáročnější
V týdnu od 4. do 11. dubna proběhnou v Řecku dvě školení trimu a sólového jachtingu na atraktivní jachtě Pogo 12,50. Školitelem bude náš nejlepší sólový jachtař Milan Koláček. Máte šanci se učit od nejlepšího.