showTop
× Search
Je dobré kotvit na dvě kotvy?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Je dobré kotvit na dvě kotvy?

Možá  si pamatujete na bouřlivé počasí v Chorvatsku na konci srpna předloňského roku. Mnoho jachet se utrhlo z kotev, některé skočily na mělčině. Jednou z nich byla i česká jachta, která se snažila připravit na bouřlivé podmínky zakotvením na dvě kotvy.

Pojďme se podívat, proč není dobré v podobné situaci zakotvit na dvě kotvy.
Kotvení na více kotev je taktika k přežití extrémních podmínek. Používá se především při hurikánech. Vyberete si výborně krytou zátoku, obvykle obklopenou porostem mangrove, zvolíte si místo, vyvezete všechny kotvy, co máte a vyvážete se do porostu mangrove. Loď je pevně vyvázaná, ani při přechodu hurikánu se nebude točit. Nepočítá se s tím, že by se s ní odplouvalo. Ani v případě, když nebudou kotvy držet. Buď vydržíte stát na místě, nebo skončíte i s celou pavučinou kotev v mangrove.
Jiný případ je při přechodu fronty v Chorvatsku. Fatalismus spojený s hurikánem zde chybí. Za každou cenu chceme, aby se s lodí nic nestalo. Řešení – pokud nebudou držet kotvy, skončíme na břehu – je nepřijatelné. Uvažování je tedy jiné.


Drží dvě kotvy?
Blíží se bouřlivé počasí. Hodíte si dvě kotvy do V. Drží vás obě tyto kotvy? Ne, vždy vás drží jen jedna kotva. Loď se na kotvě pohybuje jako kyvadlo zprava doleva a zpět. V každém okamžiku visí na jedné z kotev, nikoli na obou.
Není to tedy tak, že by dvě kotvy držely dvojnásob lépe, než kotva jedna. 


Negativa dvou kotev
Stojíte na dvou kotvách. Přechází bouřka. Vítr se točí. Kotevní řetěz s lanem druhé kotvy se přetočí. S vytahováním kotev bude problém. A to i v případě, že je již počasí klidné.
A nyní jiná situace. Je noc, prší, fouká vítr, nedrží kotva. Je nutné kotvu vytáhnout a odjet. Skipper je za kormidlem, nezkušený člen posádky u kotvy. Začíná tahat kotvu. Překáží mu tam lano od druhé kotvy. Místo jednoduchého vytažení hlavní kotvy vrátkem, je třeba začít ručním vytahováním lana druhé kotvy. S hlavní kotvou ve vodě to není snadný manévr. Není snadný a není ani bezpečný. Je tma, kormidelník nic nevidí, musí přitom najíždět na druhou kotvu, aby ji pomocník vpředu mohl vytáhnout. Snadno může dojít k namotání lana na lodní šroub. A to je začátek brzkého konce.

Bezpečnější je kotvení na jednu kotvu. Případně zatížení kotevního řetězu závažím. Není to sice ideální, ale v případě potřeby můžeme odplout. A i to je strategie pro přečkání bouřlivé noci. I když nepříjemná a nechtěná.
 

Předchozí článek Bóra zasáhne Chorvatsko
Další článek Jak to chodí v Řecku?
Vytisknout
12752

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu