Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Připlouváte bokem k molu, potřebujete zastavit, ale jste rychlí. Příliš rychlí. To je situace, která hrozí nepříjemným karambolem. Jak se takové chybě vyhnout?
Můžete být příliš rychlí proto, že je to součást vašeho životního stylu. S tím se těžko něco dělá. K chybě ale mohlo dojít špatnou přípravou a nedostatkem pozornosti. V takovém případě je snadné se chybě vyhnout.
Na vině může být proud v místě, kde přistáváte. V Chorvatsku sice není mnoho přístavů, kde bojujete s proudem, ale i takové se najdou. A stejná situace může nastat i v jiných středomořských lokalitách. V přílivových vodách pak jde o častý jev.
Základní poučka
Najíždějte k molu proti proudu
Podívejte se na obrázek. Na něm jsou dvě jachty. Obě se pohybují rychlostí 2 uzlů proti vodě. Jedna v tom okamžiku pluje proti dvouuzlovému proudu. To znamená, že proti dnu (tedy také proti molu, ke kterému se blíží) pluje rychlostí 0 uzlů. Může se pomalu sunout bokem a blížit se k molu s nulovou dopřednou rychlostí. To je bezpečná rychlost.
Na druhém obrázku je statečný kapitán, kterého žádný proud nerozhodí. Také on pluje proti vodě rychlostí 2 uzle. Má ale stejně rychlý proud v zádech a to znamená, že proti dnu (molu) je jeho rychlost 4 uzle. Zastavit jachtu plující k molu takovým kalupem, nebude snadné. Je to podobné, jako parkovat u chodníku rychlostí 60 km/h. Není to nemožné. Bodie a Doyle to samozřejmě běžně dávali, ale pro běžného řidiče je to spíše pokus o infarkt.
Před přistáním se tedy nejprve přesvědčte, jestli se nepouštíte do akce vhodné jen pro CI5. Vždy se snažtre najíždět k molu proti proudu.
6317
Související články
Jak využít zabrzdění u mola?
Jak využít zabrzdění u mola?
Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.
Jak zajet sólo na toto místo?
Jak zajet sólo na toto místo?
Včera jsme si rozebrali jednoduchou možnost, jak z místa vyplout. Dnes se podíváme, jak na místo jednoduše zajet i v případě, že jsem na palubě sám.
Jak vyplout sólo
Jak vyplout sólo
Jste sami na zelené plachetnici a potřebujete vyplout z tohoto místa. Jak na to? Jak postupovat, aby byl celý manévr bezpečný a pod kontrolou? Je to jednoduché. Pokud víte, jak postupovat.
Vypsali jsme ještě jeden kurz manévrů v Praze
Vypsali jsme ještě jeden kurz manévrů v Praze
Kurzy přístavních manévrů v Praze jsou plné, ale zájem jachtařů vyrážejících na moře o osvěžení přístavních dovedností nás donutil k vypsání ještě jednoho termínu. Máte-li zájem o zlepšení se v manévrech, nový termín je 25. září. Kurz povede tentokrát Vojta Sládeček.
Dva nejdůležitější uzly
Dva nejdůležitější uzly
Bez základní znalosti uzlů není dobré vyplouvat na moře. My se dnes podíváme na dva nejdůležitější a další dva si necháme na zítra. Čtyři uzle nejsou vše, ale postačí. Fotografie jsou z knihy Přístavní manévry, kde najdete i další potřebné uzly.