showTop
× Search
Jak zajistit, aby se do motoru nedostala voda výfukem
Daniel Vodička

Jak zajistit, aby se do motoru nedostala voda výfukem

Základem prevence poškození dieselových lodních motorů vodou z výfuku jsou správná instalace, pravidelné prohlídky a údržba. Těch pár minut věnovaných těmto činnostem se mnohonásobně vyplatí, protože škody mohou být mimořádné. Jak tedy na to?

Proniknutí vody do výfukového systému je běžným jevem, který postihuje lodní soustavy s dieselovými motory, a téměř vždy vede vážným škodám. Leckdy takovým, že se motor musí vyměnit.

Všechna tato rizika jsou dobře známá a lze jim snadno předejít dodržováním správného postupu a výběrem odpovídajícího materiálu při instalaci. Výrobci motorů sice nedodávají kompletní výfukové systémy, ale většinou jasně popíší konstrukční požadavky nezbytné pro udržení vody v dostatečné vzdálenosti od motoru. Dodržování těchto pokynů je klíčové, protože na poškození agregátu způsobené vniknutím vody z výfukového systému se nevztahuje záruka na motor.

Voda patří do waterlocku

Při kontrole systému byste měli věnovat pozornost především waterlocku. Při vypnutém motoru by voda neměla zůstávat stát v části výfukového systému mezi kolenem, kde se mísí suchý výfuk a chladící voda voda, a waterlockem. V náročnějších povětrnostních podmínkách, kdy se plavidlo silně naklání, by se voda zachycená v části hadice mohla dostat do výfukového svodu a poté otevřeným výfukovým ventilem do válce.

Jakmile se tam voda dostane, motor nelze nastartovat. Pokus o nastartování může vážně poškodit ojnice a písty. Pokud tam voda zůstane delší dobu, díly začnou korodovat a motor se pravděpodobně zadře.

Voda by neměla zůstávat nikde jinde než ve waterlocku. Všechny hadice tak musejí být vedeny s určitým sklonem, který by měl dosahovat minimálně 1,2 stupně. Waterlock by měly být minimálně 30 cm pod směšovacím kolenem výfuku.

Koncovka a chladicí okruh

Voda může do potrubí vnikat ze dvou dalších míst. Jedním z nich je koncovka na zrcadle. Tomu lze zabránit použitím dostatečně vysokého goosenecku před vyústěním výfuku na zrcadle, instalací klapky na koncovce nebo použitím vnitřního zpětného ventilu.

Dalším potenciálním problémem je přívod chladicí vody do motoru. Pokud je vyústění výfuku z motoru méně než 15 cm nad vodoryskou, nebo dokonce pod ní, musí být v systému umístěn zavzdušňovací (antisifónový – ait vent) ventil, který se instaluje mezi výměník a směšovací koleno. Zavzdušňovací ventily jsou jednoduchá zařízení, ale mohou selhat - mohou se ucpat a mohou být nesprávně nainstalovány. Ujistěte se, že ten váš je dostatečně vysoko nad vodoryskou, a to při všech předpokládaných úhlech náklonu při plavbě s motorem. Obecně platí, že zavzdušňovací ventily by neměly být umístěny níže než 30 centimetrů nad dynamickou čárou ponoru. Čím výše, tím lépe. Ventily by se měly každoročně kontrolovat a čistit.

Motory se mohou zaplavit i po letech bezproblémového používání stávající instalace. Že se tak dosud nestalo, není žádná garance toho, že se tak nestane. Pokud tedy výfukový systém na vaší lodi neodpovídá instrukcím výrobce motoru, je nejvyšší čas na nápravu.

Předchozí článek Nestabilní dnešek na severu Jadranu
Další článek Když chcete zajet do Korčuly...
Vytisknout
2122

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu