showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Jak z toho ven?

Jak z toho ven?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak z toho ven?

Jste na lodi sami a potřebujete odplout. Stojíte bokem u mola nemáte příďový propeler, před vámi katamaran, za vámi motorový člun délky hokejového hřiště a ceny vycházející fotbalové hvězdičky. Vítr fouká podél mola od přídě. Jak z takové svízelné situace ven?

I když je situace na první pohled složitá, vlastě se jedná o jednoduchý problém, který vlastně ani problémem není. Pokud víte co a jak.

Je jasné, že bude třeba použít jeden ze springů. Protože jsme na palubě sami a vítr fouká od přídě, použijeme spring záďový.

Připravíme si na záď na bok velký fendr. Vyvazovací lana převážeme tak, abychom záďový spring, který máme uvázaný na průběžno, měli na vazáku vespod.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Kormidlo k molu, přední chod a můžeme odvázat lana na přídi.
Nastartujeme si motor. Otočíme si kormidlo k molu a zařadíme přední chod. Díky tomu bude jachta stabilizovaná na záďovém vyvazovacím laně a bude držet u mola. Nyní můžeme jít odvázat příďový spring (1) a příďové vyvazovací lano (2).

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Mírná zpátečka a odvazujeme záďové vyvazovací lano.
Vrátíme se na záď. Srovnáme kormidlo a zařadíme mírnou zpátečku. Jachta se opře o záďový spring a uvolní se záďové vyvazovací lano (3), které odvážeme a stáhneme na palubu. Jachta se přitom bude mírně stáčet přídí od mola.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jakmile je jachta dostatečně vytočená, odvazujeme záďový spring a vyplouváme.
Už jsme vyvázáni jen na záďovém springu. Abychom urychlili stáčení přídě od mola, přidáme plyn na zpětný chod. Jachta se díky páce mezi osou otáčení (vazák, na kterém jsme uvázáni) a lodním šroubem, otáčí přídí od mola. My jen čekáme, dokud nejsme dostatečně vytočení, abychom mohli odplout.

Pak stačí uvolnit záďový spring (4) a na přední chod vyplouváme.

4888

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2024»
poútstčtsone
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Na horu