showTop
× Search
Jak vypadá zkouška na „chorvatské Béčko“
Ondřej Novák
/ Kategorie: Kam jet, Zajímavosti

Jak vypadá zkouška na „chorvatské Béčko“

Přezdívku „tramvajenka“ chorvatský skipperský průkaz Voditelj brodice B nezískal náhodou. Vykonání zkoušky na chorvatských kapitanátech je až překvapivě snadné. Na druhou stranu jde o dostupnou „vstupenku“ do světa jachtingu, kterou na rozdíl od českého průkazu C není třeba po několika letech obnovovat s doložením počtu uplutých námořních mil.

Řada držitelů chorvatského Béčka následně začne pokukovat po českém průkazu C nebo zejména britských kurzech RYA. Navíc, ani zkoušky na „tramvajenku“ neudělá každý a je dobré přípravu nepodcenit.

Zkoušky probíhají před komisí na několika kapitanátech na chorvatském pobřeží. Pro její vykonání například v Zadaru je nutné v pátek ráno vyplnit přihlášku a přinést obálku s dvěma pasovými fotografiemi a zpáteční adresou. Správní poplatek za zkoušku je 900 kuna.

Samotná zkouška začíná odpoledne v 15:00, přičemž na náš termín bylo přihlášených odhadem 40 osob nejen z Česka, ale zaslechli jsme i chorvatštinu, polštinu či slovenštinu. Zkušebních komisí bylo na kapitanátu hned několik a otestování každého zájemce zabralo 5 až 10 minut.

Zkoušení probíhá v češtině a účastníci musí nejdříve prokázat schopnost práce s mapou. Komisař mi na námořní mapě chorvatského pobřeží ukázal lokalitu a požádal o zaznamenání jejích souřadnic. Poté zadal úkol vynést kurz a plánovanou ujetou vzdálenost. Následovalo čtení značek na mapě (typ dna, orientační body, informace o majácích a bójkách, kardinálních znacích apod.).

Po úspěšné ukázce práce s mapou u jednoho komisaře následuje test u dalšího zkoušejícího. Toho zajímá práce s vysílačkou, tedy základní ovládací prvky radiostanice a následně odvysílání některého z nouzových signálů (Mayday, Pan Pan, Man Over Board), případně ověření znalostí hláskovací abecedy. Poté následovala zkouška COLREG. Ta probíhá tak, že komisař předkládá různé situace a vy na dřevěných lodičkách ukazujete, která loď má přednost a jak by měl vypadat úhybný manévr. Na závěr komisař vytáhne tabulku s nočními světly a denními znaky, a zeptá se, co která barevná varianta a rozmístění pozičních světel či denních znaků znamená (zda jde o motorovou loď, plachetnici, rybářskou, kotvící, neovladatelnou apod.). Tuto část osobně považuji za nejtěžší, protože je nutné se nazpaměť přesně naučit asi padesátku různých kombinací světel a denních znaků.

Pro složení zkoušky na chorvatský průkaz Voditelj brodice B není potřeba absolvovat praktický kurz, ale je to důrazně doporučováno. A pokud se rozhodnete absolvovat teoretický kurz s nezávislým instruktorem nebo agenturou, pak je důrazně doporučováno naučit se co nejvíce teorie doma před konáním kurzu. Ušetříte si hodně stresu a týden na jachtě si pak i mnohem více užijete.

Poznámka redakce

Berte prosím v úvahu, že tento průkaz nemusí být uznáván v jiných zemích, jako je Itálie, nebo Řecko.

Předchozí článek Volná místa na kurzu manévrů o víkendu
Další článek Jak naplánovat letní plavbu
Vytisknout
5514

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu