showTop
× Search
Jak naplánovat letní plavbu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Kam jet

Jak naplánovat letní plavbu

Jak si naplánovat týdenní plavbu s rodinou tak, abyste se vyhnuli nepříjemným situacím, stresu a časovému presu na konci týdne?

Prvním doporučením je, plánovat plavbu až s ohledem na předpověď počasí. Vyhněte se vánočním plánům na dovolenkovou plavbu. Mohlo by se vám stát, že místo koupání se budete tři dny probíjet proti větru na jih a zbylé tři dny zpět na sever (nebo naopak). Začíná-li vaše plavba v sobotu, můžete začít sledovat předpověď od středy. Vynikající pomůckou je Windy a zajímá vás hlavně vítr. Ve středu už získáte poměrně přesnou předpověď na víkend a rozumný výhled na týden dopředu. Podle výhledu si můžete začít plánovat začátek plavby.

Je možné předpovědi věřit?

Předpověď sledujte dvakrát denně ráno a večer. Pokud je stabilní, můžete jí věřit. Mění-li se, jasno nemají ani meteorologické modely.

Můžete si také srovnat více meteorologických modelů. Platí, že stejné výsledky různých modelů znamenají, že je velká pravděpodobnost, že předpověď vyjde.

Přesný plán

V sobotu si již můžete udělat velmi přesný plán plavby do následujícího pátku. Nejste-li pobláznění milovníci stoupaček, vyberete si trasu tak, abyste se plavbě proti větru co nejvíce vyhnuli.

Chceme plout daleko…

Chcete-li plout daleko, naplánujte si vše tak, abyste byli v pondělí v nejvzdálenějsím bodě plavby a následně se mohli v klidu vracet. Na konci minulého tisíciletí jsme počítali, že za hodinu uplujeme 5 uzlů. Dnes jsou jachty rychlejší, proto je možné si vytvořit hodinovou konstantu 6. Touto rychlostí uplujete za 24 hodin 144 mil. V reálu to bude o něco méně, protože vždy se najde nějaké zdržení (delfíni, koupání, muž přes palubu…). Znamená to ale, že za 24 hodin jste s rezervou ze Splitu v Boce Kotorské, nebo na ostrově Lošinj, vezmeme-li v úvahu Chorvatsko.

Do pondělí se tedy můžete vzdalovat, pak již je dobré se pomalu vracet. Je to více než dostatečná rezerva na to, abychom se dokázali vrátit zpět navzdory špatnému počasí (kdyby se předpověď změnila).

Proč být konzervativní

Určitě není příjemné, pokud strávíme konec dovolené ve spěchu. Navíc může jít i o nebezpečné situace. Máme-li ve čtvrtek do cíle charterové plavby 100 mil, musíme plout ve dne v noci, ať už chceme, nebo nechceme. Počasí nemusí být přívětivé, vlny, bouřky, déšť. Posádka zřejmě nebude spokojená a skipper se může dopustit chyb (být do nich okolnostmi dotlačen), které mohou mít velmi vážné důsledky (minimálně na peněženku).

Sledovat každý den počasí

Během týdenní plavby sledujte každý den předpověď počasí jak krátkodobou, tak i dlouhodobou. Korigujte podle předpovědí svůj plán plavby. Bude-li se zhoršovat, je lepší se začít vracet dříve, než jste počítali. Podle krátkodobé předpovědi vybírejte chráněná kotviště, nebo přístavy.

Mít připravený plán B

V letních měsících je mnoho kotvišť a přístavů ve Středomoří plných. Proto vždy mějte v záloze plán B. Přístav, do kterého plujete, může být obsazen.

Nejste-li milovníky nočních plaveb, měl by i alternativní plán B být dosažitelný za denního světla. Ani plán B ale nemusí znamenat, že se vám podaří noční plavbě vyhnout. Proto byste o ní měli něco vědět a být na ni připraveni…

Pamatujte, že kdo je připraven, není zaskočen.

Foto Pavel Nesvadba

Předchozí článek Jak vypadá zkouška na „chorvatské Béčko“
Další článek Nový přístav na Kapriji (skoro) podle plánu
Vytisknout
3628

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu