showTop
× Search
Jak upravit jachtu na plavbu v silném větru
Daniel Vodička

Jak upravit jachtu na plavbu v silném větru

Máte rádi jachting, výzvy, divoké počasí. A máte kliku, máte vlastní jachtu. Jak ji upravit, aby plavba v silném větru byla zábavou a nikoli trápením?

Znáte to z charterových jachet. Jakmile přifoukne tak, že je třeba začít rolovat genu, přestane být plavba, především proti větru, zábavou. Už není možné plout tak ostré kurzy, jachty se hodně naklání, není vidět na špiónky, které jsou pro kormidelníka důležité. Potřebujete-li se dostat někam proti větru, plavba je delší a výrazně méně příjemná, než když je možné vést genu plnou.

Přitom, pokud máte vlastní jachtu, existuje řešení. Není to sice zadarmo, ale vlastnictví jachty není koníček pro každého. A to, o co člověku jde, když má nějakého koníčka, je zábava, ne?

Rolfok na palubě usnadňuje život. Na sbalení plachty je vynikajícím pomocníkem. Při zmenšování plachet má své limity. Nebo jinak… Na charter dobré. Pokud ale máte vlastní loď a nevyhýbáte se stoupačce, je dobré sail plan doplnit o vnitřní přední stěh a další kosatku. Mimo jiné tím šetříte dražší plachtu, tedy velkou genu.

Podle typu lodě a velikosti přední plachty je možné vést na stoupačku 110% genu cca do 20 uzlů větru. Pak už přichází chvíle, kdy je třeba myslet na změnu. Loď by možná uvezla i více, ale jde také o plachtu samotnou. Dostává zabrat.

Máme-li vnitřní přední stěh, můžeme genu sbalit a místo ní na vnitřní přední stěh vytáhnout menší kosatku, která je ušita do silného větru a do nějakých 35 uzlů bude dobrá. Tato plachta nemusí být na rolfoku, vnitřní přední stěh tak může být snadno demontovatelný. Malá plachta má několik výhod. V první řadě je ušitá z materiálu, který je do silného větru určený. Dále je plachta vytažená celá, má tedy ideální tvar, nenaklání tolik loď, je vidět na špióny, lépe stoupá, lépe se trimuje. Je níže, snižuje tedy těžiště plachet. No a nakonec je plachta blíže ke stěžni, tedy blíže k těžišti lodi a jachta se lépe kormidluje.

Vidíte, že výhod je mnoho. Plavba s takovou plachtou je mnohem větším potěšením než se zarolovanou genou. A když je vítr silnější než 35 uzlů, dodají šťouralové? I na to máme odpověď. Buď už se nám v silnějším větru nechce nikam vyplouvat, nebo na vnitřní přední stěh vytáhneme bouřkovou kosatku.

V dnešní době s novými syntetickými lany je instalace vnitřního předního stěhu relativně jednoduchá, nejsou třeba nákladné napínáky. Jen je třeba brát v úvahu namáhání na kladkách, které použijeme. Nejlepší je místo kladek na dopínání použít odolné low friction ring.

Pozor však na to, kde je vnitřní přední stěh uchycen na stěžni

Předchozí článek Ferrari míří na moře
Další článek Stále se hraje o fantastický rekord
Vytisknout
1121

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu