showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

Stále se hraje o fantastický rekord
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Stále se hraje o fantastický rekord

Charles Caudrelier je v Pacifiku. Za sebou má rekordní překonání (sólové) Indického oceánu (8 dnů, 8 hodin a 20 minut) a zároveň sólový rekord z Bretaně k australskému mysu Leeuwin (18 dnů, 6 hodin a 15 minut). Už je možné říci, že by mohl překonat 7 let starý sólový rekord kolem světa Francoise Gabarta.

Ve hře však je také absolutní rekord kolem světa, který drží Francis Joyon se svým týmem. Je také starý 7 let. Má hodnotu 40 dnů, 23 hodin a 30 minut. Také tento rekord by mohl být v dosahu. I když … Caudrelier zaostává. Při současném tempu by však rozhodoval Atlantik.

V sólové regatě kolem světa Arkea Ultim Challenge se děje něco, o čem ani optimisté nemluvili nahlas. Po polovině závodu kolem světa má Charles Caudrelier v dosahu rekordní čas. Proč je to tak překvapivé?

Závod nevhodný pro rekord

Důvody jsou dva. V první řadě je to okamžik startu. Při rekordních pokusech okolo světa čekají jejich účastníci i měsíce na vhodný okamžik startu. Plavbu na jih Atlantikem do Indického oceánu je možné naplánovat podle předpovědi. Natolik stačí kvalita dnešních předpovědí. Měsíce se čeká na vhodný okamžik startu. Aby se sešly optimální podmínky po startu až do pasátu severní polokoule, aby vál slušný pasát, aby nebyly rovníkové tišiny příliš rozsáhlé, aby pasát jižní polokoule nebyl příliš stočený k jihu a … A aby se u brazilského pobřeží chystala na cestu k jihovýchodu tlaková níže s frontálním systémem, který rekord popožene nejméně k Africe, nebo až ke Kerguelenovým ostrovům. Nebo dokonce k Austrálii. Zdá se vám to jako příliš mnoho požadavků? Ano, je toho příliš. Také se stalo, že některé týmy se navzdory čekání na cestu nevydaly. A například držitele absolutního rekordu tým IDEC Sport dovezla jedna tlaková níže od Brazílie až k Austrálii.

Charles Caudrelier si čas startu nemohl vybrat. To se zdálo před startem jako velké mínus.

Druhým důvodem je zakázaná zóna, která se aplikuje na jihu při závodech a nikoli při rekordních pokusech. Během Arkea Ultime Challenge (stejně jako při Vendée Globe, nebo The Ocean Race) je v Jižním oceánu vymezena zakázaná zóna. Důvodem je možný výskyt ledovců v této zóně. Místy je tato zóna vytažena až na 45°jižní šířky.

Zakázaná zóna má na rekord dva negativní vlivy. Začneme tím jednodušším. Obeplouvám-li svět jižně od rovníku, čím dále na jihu pluji, tím je trasa kratší. Zakázaná zóna trasu prodlužuje.

Druhým negativem zakázané zóny je horší možnost využití vhodných podmínek. Při závodu musí často závodníci bojovat se slabým větrem, nebo dokonce s větrem nepříznivého směru, protože jsou zakázanou zónou vytlačeni do oblasti, kam zasahují tlakové výše. Nemají možnost volby.

Například již zmíněný držitel absolutního rekordu IDEC Sport plul v jižním Indickém oceánu pod 55°jižní šířky, zatímco Charles Caudrelier na Maxi Edmond de Rothschild vystoupal v jednu chvíli až na 40°.

Už letí Pacifikem

Nyní má Caudrelier za sebou Nový Zéland a stále uhání stabilní rychlostí přes 30 uzlů na východ. Podíváme-li se zpět, dá se říci, že rychlost mezi 30 a 35 uzly je taková běžná cestovní rychlost trimaranu Maxi Edmond de Rothschild.

Na své soupeře má Caudrelier náskok téměř 2500 mil. To je pořádná porce. Je ale nutné připomenout, že svoji zásluhu na tom má také jeho tým weather routerů, kteří sedí u monitorů v Bretani, v Lorientu a připravují navigaci. Podíváte-li se na dosavadní trajektorii Maxi Edmond de Rothschild, jde o téměř ideální trasu. Snad s jedinou výjimkou východně od Kerguelenových ostrovů, kdy byl Caudrelier donucen již zmíněnou zakázanou zónou k 13 halzám během 30 hodin.

Oba rekordy v dosahu

Caudrelier má před sebou celý Pacifik. 4200 mil k mysu Horn. Absolutní rekord mezi Bretaní a mysem Horn drží trimaran IDEC Sport časem 26 dnů, 15 hodin a 45 minut. Caudrelier je nyní na cestě 22. den. Absolutní rekord k Hornu tedy neohrozí. Mohl by ale překonat Gabartův sólový rekord, který má hodnotu 29 dnů, 3 hodiny a 15 minut. 4200 mil, které má před sebou, by musel zvládnout za méně než 7 dnů a cca 5 hodin. Při pohledu zpět to není nedosažitelné. Uvidíme, však, co počasí před mysem Horn.

Stále jsou ale v dosahu oba rekordy. Jak sólový, tak rekord absolutní. A rozhodovat se bude, pokud Caudrelier v Pacifiku udrží tempo, v Atlantiku.

Polohu lodí najdete zde.

 

406

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu