showTop
× Search
Jak správně vyvážit loď pro rychlejší plavbu
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Technika plavby

Jak správně vyvážit loď pro rychlejší plavbu

Velmi často se v souvislosti s rychlostí lodi hovoří o správném trimu plachet. Jedná se určitě o jeden z klíčových faktorů rychlosti plavby, ale svoji roli hraje mnoho dalších faktorů, na které se velmi často zapomíná. Jedním z takových faktorů je optimální rozložení váhy posádky během plavby. Faktor, který zná a se kterým pracuje naprostá většina okruhových jachtařů, ale již méně na něj pamatují posádky námořních plachetnic. Přitom i zde hraje rozložení váhy svoji klíčovou roli pro optimální rychlost plavby.

Při silnějším větru je pro většinu posádky automatické sedět na návětrné straně a vyvažovat. Což je samozřejmě v pořádku. Jakmile má vítr dostatečnou sílu, aby loď naklonil, je třeba vyvažovat- udržet co největší plochu plachet vystavenou na vítr. V závodním režimu je pak naprosto běžné, že posádka sedí s nohami venku úplně na hraně bortu a je v rámci závodních pravidel maximálně vykloněna ven. Většinou také sedí co nejvíce u středu lodi a v kokpitu tak zůstává většinou pouze kormidelník a trimer hlavní plachty. Proč ale sedí ve středu lodi a ne na hromádce v kokpitu?

Málo kdo si uvědomuje, jaký má zanoření trupu a jeho obtékání vliv na rychlost plavby. Obecně platí jedno velmi důležité pravidlo, které je nad míru důležité zvláště při slabém větru- Je potřeba maximálně odlehčit záď lodi.

Proč?

Jedná se totiž o zpravidla nejširší část lodi, tedy její smáčená plocha má největší odpor vůči vodě a tento odpor nás právě zpomaluje. Jakmile se nám podaří odporovou část zmenšit, záď maximálně odlehčit, loď popluje o něco rychleji.

Ve velmi slabém větru je ještě důležitější na toto pravidlo nezapomenout. Tedy v extrému se klidně může stát, že si většina posádky udělá pohodlí mezi stěžněm a přídí lodi.

Co se týká náklonu, ve slabém větru s ním pak pracuje tak, aby stěžen zpravidla nikdy nebyl nakloněn proti větru. Pokud vítr nemá dostatečnou energii, aby loď naklonil, je naopak potřeba mu pomoci a loď vlastní vahou naklonit do závětří. Tedy posadit všechny členy posádky do závětří. Plachty se pak vlastní vahou propadnou na závětrnou stranu a vytvoří optimální profil pro zachycení slabého vánku. Klíčové je pak také eliminovat pohyb posádky, aby zbytečně nenarušoval citlivý profil plachet.

 

Předchozí článek Meteorologický radar konečně pokrývá Jadran
Další článek Potřebujete forward looking sonar?
Vytisknout
2017

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu