Jak správně podat mooring
Obavy z namotání mooringu. To je strach, který svazuje ruce mnohému (každému) začínajícímu skipperovi. Když dokážeme dělat věci správně, jde o zbytečné obavy. K tomu je ale nutné vědět, jak na to. Vše začíná u podávání mooringu. Vše je možné pohnojit již prvním krokem. Nebo také ne…
Připlouvá jachta, na molu nikdo není a vy jdete kolem. Chcete podat pomocnou ruku, ale místo podání záchranného lana podáváte oprátku. Podáte špatně mooring, který skončí v lodím šroubu. Kde se stala chyba?
Podáváte-li mooring tak, že přizvednete podávací lanko z vody jen tak, aby na něj háčkař z boku lodě dosáhl, je dost možné, že mooring nakonec skončí v lodním šroubu. Vzhledem k tomu, že je lano dlouhé a leží na dně v neodhadnutelné motanici, může se stát, že při vytahování toto zamíří někam před lodní šroub a ten si lano nasaje. A je hotovo.
Jak to udělat, aby k tomu nedošlo?
Je to snadné. Podáváte-li mooring, nejprve ho vytáhněte z vody tak, abyste ho měli celý napnutý. Z mořského (oceánského, říčního, jezerního) dna až k vám do ruky musí být napnutý. Volná část může být na molu, nebo ve vodě pod molem, to není důležité. Nyní ho napnutý odtáhněte mimo dráhu připlouvající lodě. Až když je jachta téměř na místě, přiblížíte se k ní s napnutým mooringem, který podáte háčkaři.
Jachta v té době obvykle brzdí. Znamená to, že lodní šroub nasává vodu vpředu (směrem od kýlu) a proud směřuje za loď. Mooring by tedy musel lodní šroub nasát zpředu. Protože dopředu je mooring napnutý a háčkař s ním stojí v první chvíli někde na úrovni lodního šroubu a napnuté lano míří dopředu, nelze ho namotat.
Je to snadné. Dobře podat mooring je základ. Zítra se podíváme, jakou chybu nesmí udělat háčkař.
Chcete-li naučit vše kolem přístavních manévrů, máme pro vás praktické kurzy.
5066
Související články
Jak využít zabrzdění u mola?
Jak využít zabrzdění u mola?
Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.
Jak zajet sólo na toto místo?
Jak zajet sólo na toto místo?
Včera jsme si rozebrali jednoduchou možnost, jak z místa vyplout. Dnes se podíváme, jak na místo jednoduše zajet i v případě, že jsem na palubě sám.
Jak vyplout sólo
Jak vyplout sólo
Jste sami na zelené plachetnici a potřebujete vyplout z tohoto místa. Jak na to? Jak postupovat, aby byl celý manévr bezpečný a pod kontrolou? Je to jednoduché. Pokud víte, jak postupovat.
Vypsali jsme ještě jeden kurz manévrů v Praze
Vypsali jsme ještě jeden kurz manévrů v Praze
Kurzy přístavních manévrů v Praze jsou plné, ale zájem jachtařů vyrážejících na moře o osvěžení přístavních dovedností nás donutil k vypsání ještě jednoho termínu. Máte-li zájem o zlepšení se v manévrech, nový termín je 25. září. Kurz povede tentokrát Vojta Sládeček.
Dva nejdůležitější uzly
Dva nejdůležitější uzly
Bez základní znalosti uzlů není dobré vyplouvat na moře. My se dnes podíváme na dva nejdůležitější a další dva si necháme na zítra. Čtyři uzle nejsou vše, ale postačí. Fotografie jsou z knihy Přístavní manévry, kde najdete i další potřebné uzly.