showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Jak správně podat mooring

Jak správně podat mooring
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak správně podat mooring

Obavy z namotání mooringu. To je strach, který svazuje ruce mnohému (každému) začínajícímu skipperovi. Když dokážeme dělat věci správně, jde o zbytečné obavy. K tomu je ale nutné vědět, jak na to. Vše začíná u podávání mooringu. Vše je možné pohnojit již prvním krokem. Nebo také ne…

Připlouvá jachta, na molu nikdo není a vy jdete kolem. Chcete podat pomocnou ruku, ale místo podání záchranného lana podáváte oprátku. Podáte špatně mooring, který skončí v lodím šroubu. Kde se stala chyba?

Podáváte-li mooring tak, že přizvednete podávací lanko z vody jen tak, aby na něj háčkař z boku lodě dosáhl, je dost možné, že mooring nakonec skončí v lodním šroubu. Vzhledem k tomu, že je lano dlouhé a leží na dně v neodhadnutelné motanici, může se stát, že při vytahování toto zamíří někam před lodní šroub a ten si lano nasaje. A je hotovo.

Jak to udělat, aby k tomu nedošlo?

Je to snadné. Podáváte-li mooring, nejprve ho vytáhněte z vody tak, abyste ho měli celý napnutý. Z mořského (oceánského, říčního, jezerního) dna až k vám do ruky musí být napnutý. Volná část může být na molu, nebo ve vodě pod molem, to není důležité. Nyní ho napnutý odtáhněte mimo dráhu připlouvající lodě. Až když je jachta téměř na místě, přiblížíte se k ní s napnutým mooringem, který podáte háčkaři.

Jachta v té době obvykle brzdí. Znamená to, že lodní šroub nasává vodu vpředu (směrem od kýlu) a proud směřuje za loď. Mooring by tedy musel lodní šroub nasát zpředu. Protože dopředu je mooring napnutý a háčkař s ním stojí v první chvíli někde na úrovni lodního šroubu a napnuté lano míří dopředu, nelze ho namotat.

Je to snadné. Dobře podat mooring je základ. Zítra se podíváme, jakou chybu nesmí udělat háčkař.

Chcete-li naučit vše kolem přístavních manévrů, máme pro vás praktické kurzy.

5066

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu