showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Jak se prodává závodní jachta
Ondřej Vachel

Jak se prodává závodní jachta

Závodní speciál Figaro II, na kterém závodil Milan Koláček a který vyhrál Rolex Middle Sea Race 2018 je prodán. Loď, kterou vlastnil Pavel Štolba, míří do Spojených států.

Začneme trochu zeširoka. Řekneme si něco o historii jachty. Loď byla navržena v roce 2001 Marcem Lombardem pro lodní třídu Figaro. Předchůdcem bylo také úspěšné Figaro I, které je dodnes velice dobrou lodí. Zajímavé je, že kupujete-li Figaro, tak snadno dohledáte jeho kompletní historii. Zde je historie lodi Pavla Štolby.

Prodej

Prodat loď není tak jednoduché, jako prodat automobil. Ne úplně každý si může takový luxus dovolit. Přesto byl o Figaro poměrně velký zájem.

Pokud prodáváme loď u nás, je to jednoduché. Každý si ji může prohlédnout a ihned ví, na čem je. Navíc se nepohybujeme v příliš vysokých částkách. Samozřejmě včetně dopravy.

Dále je na prodej mnoho námořních turistických jachet. U těchto jachet už je to náročnější z důvodu prodeje v zahraničí.

A třetí případ je trochu kámen úrazu. To je prodej závodního speciálu. V Čem se liší od prodeje běžné turistické jachty?  Závodní loď se používá i v extrémních podmínkách. A na 110 %. Tím pádem potřebuje častější servis a pozornost. Větší pozornost se vyžaduje i při koupi.  Nový majitel Figara pochází z Bostonu a je časově zaneprázdněný. Je to Rich Wilson, který má za sebou i Vendée Globe. Jeho klub bude Figaro využívat pro školní účely. Pro výuku sólového jachtingu. 

Surveyor

Loď byla na konci sezóny 2018 převezena do přístavu v Portoroži (Slovinsko). Nový majitel se z časových důvodu rozhodl pro koupi na dálku. To znamená, že kontrolu a nafocení lodě přenechal na agentuře, která se těmito věcmi zabývá. Člověku, který loď prohlédne a prozkoumá její technický stav se říká surveyor. Pověřený pracovník byl velice pečlivý a loď procházel cca 3 hodiny. Udělal celkem 84 fotografií. Překvapilo nás, že dotyčný neměl mnoho otázek ohledně stavu lodi.

Několik dnů od této prohlídky se ozval nový majitel s potvrzením koupě. A tím nastal další proces. Příprava jachty na transport.

Příprava na transport a jeho cena

Po dlouhé mailové komunikaci byla dořešena kupní smlouva a stav, ve kterém bude loď předána. Jachtu bylo třeba připravit na dlouhou cestu po silnici a po moři až do Spojených států.

Jako první jí čekalo naložení na kamion. Nejde sice o velkou jachtu, ale už je brána jako nadměrný náklad. Dopravce potřebuje mnoho povolení pro přepravu, doprovodné vozidlo s oranžovým majáčkem, přesně danou trasu a časy průjezdů jednotlivých úseků.

Jen pro představu. Trasu z Portorože do Francie zabrala Figaru cca tři dny a na povolení k přepravě se čekalo minimálně 14 dní. Přibližná cena této dopravy je 6 000 EUR.

Dále byla loď přeložena na nákladní loď a převezena přes Atlantik. Cena této přepravy se pohybuje kolem 10 000 USD.  

Nový majitel nechtěl na lodi ponechat úpravy, které na ní Milan provedl kvůli optimalizaci na Middle Sea Race. Bylo tedy nutné odmontovat bowsprit a vrcholový výtah na asimetrický spinaker. A také nalézt veškeré součástky odstraněného vodního balastu, který se rozhodl nový majitel nainstalovat zpět.  

Dle požadavků přepravce bylo třeba odstranit přední koš, horní pár vinšen, láhev s plynem a vypustit naftu z nádrže. Z důvodu převozu bylo nutné odmontovat i pár kormidel a uschovat je v podpalubí. Vše jsme museli zabalit do bublinkové a strečové folie (ráhno, stěžen a kormidla). Tyto práce, včetně demontáže stěžně, zabraly Milanovi a mně celý den práce. Nakonec ještě vše pečlivě překontrolovat a je hotovo.  

Před odjezdem z Portorože ještě nejsmutnější okamžik. Loučení s lodí…

6394

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu