showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Jak na překřížené lano na vinšně?

Jak na překřížené lano na vinšně?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak na překřížené lano na vinšně?

Pokud si správně nepohlídáme, jak zakládáme závity otěže od geny na vinšnu, může se stát, že se otěž při dotahování překříží, zamotá a většinou i zasekne. Zvláště pak když je otěž pod tahem, může být velmi náročné vše rozmotat a napravit.

Situace, kterou si zkušenější námořník zpravidla ohlídá, ale začátečníkům může působit značnou komplikaci.  Když už tato situace nastane, co s tím?

Abychom se zamotanou otěží mohli začít pracovat, je důležité vymyslet způsob tzv. „převzetí tahu“. Jinými slovy tedy vytvořit něco, co nám převezme tah zaseklé otěže a umožní tak začít s rozmotáváním.

Pro rychlé řešení této situace je velmi užitečná znalost speciálních klouzavých uzlů tzv. Prusíků.

Jedná se o uzel, který jednoduše navážete na zaseklé lano. Jeho hlavní výhodou je, že když uzel není pod tahem, dá se s ním po otěži posouvat. Jakmile se však dostane uzel pod tah, zakousne se do otěže, umožní dotáhnout nově připravené lano a zároveň uvolní tah v zamotané otěži. Právě z důvodu „zakousnutí se“ bude lépe fungovat lano o tenčím průměru, než je samotná otěž.

Existuje více způsobů, jak Prusíky uvázat. Buď si připravíme smyčku z tenčího a kratšího lana, ze smyčky uvážeme Prusík a do volného oka pak navážeme novou náhradní otěž, nebo lano.

Další mnohem praktičtější možností pak může být navázání lana přímo na zaseklou otěž. Toto můžeme použít, když nemáme k dispozici menší smyčku, nebo chceme ušetřit čas při jejím vytváření.

Jedná se o typ klouzavého uzlu na principu Prusíku, v angličtině známý pod názvem Rolling Hitch. U nás se pak nejčastěji užívá termín Lodní smyčka s vloženým závitem.

Pro samotné převzetí tahu jsou pak z mého pohledu dvě možná řešení. První řešení znamená procházku z kokpitu po závětrné straně blíže k otěžovému rohu. Prusík se pak naváže tak, aby se lano dovedlo pod optimálním úhlem pod sprayhoodem (nebo přes něj, když je sklopený) k vinšně na nástavbě paluby.

Druhým řešením, kdy nemusíte opouštět kokpit, je zavázání Prusíku na otěž co nejdál před vinšnu, kam z kokpitu bezpečně dosáhnete. Nově připravené lano pak stačí provlíknout zadním vazákem a dovést ho na nejvhodnější volnou vinšnu, vzhledem k jejich rozmístění na daném typu lodi.

4173

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu