showTop
× Search
Jak mohlo dojít k poškození stěžně?
Daniel Vodička

Jak mohlo dojít k poškození stěžně?

Na jachtě Malizia řeší dnes posádka podélnou prasklinu na vrcholu stěžně. Jak mohlo ke skoro 30 cm dlouhé prasklině dojít? Čím je poškození způsobeno?

Jak je na snímku vidět, prasklinu způsobilo lano. Jde o výtah plachty Code 0, který se zařízl do stěžně. K poškození došlo ve chvíli, kdy selhal zámek držící plachtu na stěžni a uvolnil se. Plachta v té chvíli visela jen na výtahu, který je zde určen jen k vytažení plachty. Po vytažení a zacvaknutí do zámku je výtah volný.

Zámek

Image
Příklad funkce zámku na výtah plachty.
Na běžných nám známých jachtách jsou plachty vytaženy výtahem na stěžeň. Výtah se dopne, zaklapne se stoper a výtah drží plachtu nahoře. Chceme-li plachtu více napnout, dotáhneme výtah.

Na závodních lodích je jiný systém. Výtah, který je tenčí a tedy i lehčí, než by byl na turistické jachtě, slouží pouze k vytažení plachty nahoru na stěžeň. Výtah nahoře na stěžni prochází zámkem, do kterého po vytažení plachty zapadne protikus na plachtě. V té chvíli plachta drží na zámku a je možné výtah uvolnit. Případné dopínání předního lemu plachty řeší tack line na jejím spodku.

Selhání na Malizia

Když se na Malizia uvolnil zámek Code 0 a plachta spadla do vody, veškerá síla visela na výtahu (jachta vlekla plachtu vodou). Průchod výtahu stěžněm přílišnou zátěž nevydržel, povolil a následně si lana prořízlo prasklinu ve stěžni.

Oprava

Image
Jak jsme již napsali, na klidné vodě by byla oprava jednoduchá. Stačí prasklinu zaplátovat a slepit.  Na stěžni, který poletuje z boku na bok, to nebude snadné. Mám osobní zkušenost s opravou na stěžni ve výšce 20 metrů nad hladinou na relativně klidném Atlantiku. Pobyt na stěžni znamal křečovité držení se jednou rukou a dvojicí chápavých nohou. Jedna ruka byla částěčně použitelná k opravám. Říkám částěčně, protože loď ve spolupráci s vlnami se mě ustavičně snažila setřást. To ještě byla jachta s běžnou křivkou stability. Na lodi IMOCA je i díky šířce stabilita mnohem vyšší a pohyby lodě jsou o to rychlejší, zběsilejší. Setřásání je intenzivnější. 

Předchozí článek Zajímavá jachta na prodej
Další článek Těžká váha proti turbínám na moři
Vytisknout
1115

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu