showTop
× Search
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit. Čelo startovního pole je západně od Kanárů. Nerovná stopa, která se od Madeiry klikatí za zádí vedoucí Holcim-PRB, jasně ukazuje, že vítr v posledních hodinách nebyl stabilní. Hodně byl ovlivněn mraky jeho směr i síla. V takových okamžicích je snadné uvíznout v bezvětří pod mrakem, jako se to stalo Samu Goodchildovi. Rychlý závodník si dal na 30 minut pauzu. Nestabilní podmínky jsou vidět i na rychlostech vedoucí skupiny. Lunven 14,4 uzlu, Goodchild 19,1, Richomme 8,9,  Ruyant 13,4 a například Simon jen 5,2 uzlu. Vítr nyní vane N – NW kolem 13 uzlů a bude slábnout. Nejrychlejší mají před sebou 500 mil ve slabém větru, než se dostanou na úrovni Kapverd do pasátu. Znamená to dalších 500 mil neustálé pozornosti, hledání větru. Nevypadá to na...

Poslední videa


Závodní jachting

Jak moc si prodloužíte plavbu?

Jak moc si prodloužíte plavbu?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Navigace

Jak moc si prodloužíte plavbu?

Plujete kurzem přímo na cíl. To je to nejlepší, co můžete udělat. Jak moc se  prodlouží vaše plavba, pokud kormidelník nebude držet přesný kurz, nebo dokonce budete muset křižovat proti větru?

Na jednoduchém grafu vidíte, jak moc si plavbu prodloužíte. Pokud se odchýlíte 10°od kurzu, vaše trasa se prodlouží jen o 2 %. Na 20°je to 6 % a na 30° stále ještě „jen“ 15 %.

Zdá se, že to nejsou nijak závratná čísla. Pojďme ale do praxe. Jachty plují do přístavu vzdáleného 120 mil. Všechny plují rychlostí 6 uzlů. První popluje přímo a bude v přístavu za 20 hodin. Na druhé jachtě bude kormidelník za kormidlem mírně nepřesný (10°). Jachta musí uplout do přístavu 122,4 míle. V cíli bude o 24 minut později. To už bude posádka přesné jachty mít za sebou sprchu.

Kormidelník na třetí jachtě se už občas zakecá. 20°odchylka od kurzu znamená, že jeho trasa se natáhne o 6 %. Ze 120 mil je to 127,2 míle. Časová ztráta už je přes hodinu. Posádka přesného kormidelníka již má za sebou oběd.

K cíli ale vyplula i čtvrtá jachta. Kormidelník je nepozorný. V podstatě nemá za kormidlem co dělat. Odchylka 30°od ideálního kurzu. Taková odchylka znamená prodloužení trasy a 15 %. Ze 120 mil je náhle 138 mil a časová ztráta 3 hodiny. 

Pokud bychom do cíle museli křižovat a počítali bychom i se snosem větrem, bude naše odchylka cca 50°.  Trasu si prodloužíme o 56 %, tedy na 187,2 míle. To je 31 hodina a 12 minut. A to se bavíme o tom, že stoupačku pojedeme přesně... Mnozí ale stoupájí mnohem méně ostře. Takových 60°znamná 240 mil a 40 hodin plavby.

Pokud se vám graf nelíbí a raději počítáte, můžete využít vzorec

Prodloužení vzdálenosti (%) = přímá vzdálenost/cos (odchylka ve stupních)

2600

Technika plavby

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli...

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu