showTop
× Search
Jak instalovat preventer?
Daniel Vodička

Jak instalovat preventer?

Preventer je pojistka proti nehlášené halze. Používá se při plavbě na zadní vítr. Často je však používán špatně.
 

Mnozí skippeř při instalaci preventeru (kontrašot) zcela pomíjí bezpečnost. A to jak bezpečnost posádky, tak i svěřeného materiálu. Použijí jakýkoli zbytek lana, který na lodi najdou a ráhno uvážou tak, jak jim zbytek lana dovolí. Pes u boudy. Ze středu ráhna na vant, nebo jakkoli jim podmínky dovolí.


Pojďme se podívat, jak má být preventer instalován. Dvě zásady jsou důležité. Preventer musí být uvázán až na konci ráhna a posádka musí mít možnost ho ovládat z kokpitu.

Proč na konci ráhna?
Pokud neuvážeme preventer na konci ráhna, riskujeme, že ráhno zlomíme. Stačí, abychom nechtěně odhalzovali, ráhno nemusí nápor vydržet a zlomí se.

Je ještě jedna možnost, jak ráhno zlomit. Pokud se loď na vlnách rozkýve a konec ráhna se zanoří pod hladinu, opět může jít o takové namáhání, které ráhno nevydrží.
Proč z kokpitu?
Preventer je prevencí před nehlášenou halzou. Respektive před jejímy nebezpečnými účinky. To však neznamená, že k ní nemůže dojít. A pokud k ní dojde, musíme být schopni oběšenou hlavní plachtu plynule uvolnit. To lze v takové situaci bezpečně jen z kokpitu.

Jak na to?

Kování na konci ráhna je obvykle takové, že na něm najdeme oko na uvázání preventeru. Ideální je preventer uvázat dračí smyčkou tak dlouhou, aby na ni bylo možné dosáhnout z paluby. Jinak musíme při odstraňování preventeru přitáhnout ráhno na střed.

Druhý konec preventeru vedeme přes kladku, která je co nejdále na přídi. Obvykle bývá uvázaná na vazáku. Mělo by jít o dostatečně robustní kladku. Můžeme také použít low friction ring. Přes kladku vedeme preventer až na vinšnu v kokpitu. Takto je možné s preventerem během plavby kdykoli pracovat. Bez nebezpečí, to znamená z kokpitu.


Co se stane, když…

Preventer nezabrání nehlášené halze. Zabrání ale nebezpečnému přeletění ráhna. Chrání hlavy posádky. Pokud k halze dojde, ráhno zůstane na návětrném boku. V té chvíli je důležité, mít na vinšně dostatek otáček, aby nám po uvolnění preventeru ze záseku na vrchu vinšny neutrhlo lano ruce. Povolíme preventer a pomalu ráhno přes vinšnu pouštíme.


K čemu také je preventer?

Preventer neslouží jen jako prevence halzy. Ve slabém větru nám pomáhá udržet hlavní plachtu ve správném trimu. Platí to především na vlnách. Bez preventeru by plachta mlátila, s preventerem poslušně drží na místě.

 

Předchozí článek 3700 mil bez obratu
Další článek Další oběť kolize
Vytisknout
12881

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu