showTop
× Search
Jak bezpečně halzovat?
Daniel Vodička

Jak bezpečně halzovat?

Halza je nebezpečný obrat. Jachtaři to znají, letní dovolenkáři nevědí, o čem se mluví. Přitom důsledky mohou být nákladné, nebo dokonce tragické.

Už jste někdy viděli charterovou jachtu, kterak si hledá cestu po větru? Repráky vibrují rozpáleným ovzduším na míli daleko a jedna halza stíhá druhou. Ze strany kormidelníka zjevně bez jakéhokoli pocitu chyby. Nejde o vzácnost, ale o častý pohled během slunečných letních měsíců.

Halza (obrat po větru) je nebezpečný, protože ráhno přelétává na své cestě přes střed lodi velkou rychlostí. Přitom může dojít k poškození plachet, zlámání spír, ke zlomení goosenecku (kloub, kterým je ráhno připevněno ke stěžni), zlomení stěžně… Jde o značné škody, ale stále je to málo v porovnání s vážným zraněním člena posádky.

Proto je třeba halzovat tak, abychom podobná rizika eliminovali. Postup je jednoduchý.

Plujete na zadobok a potřebujete odhalzovat. Dotáhnete si otěžový vozík otěže hlavní plachty na střed a na obou stranách ho zaseknete, aby se nemohl dát do pohybu. Přejdete na vítr téměř od zádě a začnete dotahovat otěž hlavní plachty. Plachtu potřebujete dotáhnout až ke středu. Plachtu obvykle dotahujete na vinšně, ale stoper si necháváte otevřený.

Jakmile je plachta na středu, kormidelník odhalzuje, tedy přejde na vítr z opačného boku. Stačí změnit směr o 30° tak, aby přešel vítr na druhý bok.

Ve chvíli obratu ten, kdo je u otěže hlavní plachty, rychle a plynule vypouští otěž. Pokud jsou na vinšně tři otočky, stačí chvíli nechat otěž téměř volně běžet. Jakmile mírně zpomalíte, tření na vinšně otěž zastaví. Povolení otěže je důležité proto, aby jachta neměla v silnějším větru tendenci ihned po obratu nekontrolovaně vyostřit. Když je plachta vypuštěná, můžeme odpadnout dále na kurz, kterým chceme pokračovat. 

Pokud jsme na lodi jen dva můžeme genu řešit až po hlavní plachtě. Přitahujeme novou závětrnou otěž a povolíme návětrnou. 

Takto zvládnete halzu bez potíží ve dvou, s pomocí autopilota i sami. Je-li posádka početnější, může přehození geny proběhnout zároveň s hlavní plachtou.

Ve slabém větru je možné otěž hlavní plachty před obratem dotahovat ručně, v silnějším větru budou třeba na dotažení dva členové posádky, nebo vinšna. V silnějším větru může být dotahování otěže fyzicky náročné a zdlouhavé. Proto počítejte před obratem s tím, že budete potřebovat více prostoru. Pozor na obrat na poslední chvíli. 

 

Předchozí článek Antifouling jed, nebo spása? Část 4
Další článek Už je doma…
Vytisknout
12359

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu