showTop
× Search
Hezké starosti týmu Benemedo
J. Hirnsal
/ Kategorie: Stavba a údržba

Hezké starosti týmu Benemedo

Prvním ze čtenářů, který se s námi podělil o své loňské zkušenosti, je Johan, tedy Jan Hirnšal.

Máme za sebou konec roku a při různých příležitostech se mě kamarádi často ptají: „Jaká byla sezóna?“
Za sebe musím říci, že se toho povedlo opravdu hodně, i když počet absolvovaných závodů by spíš naznačoval velmi klidný rok. Předně, už od listopadu 2015 jsme měli objednanou novou loď s termínem dodání koncem května 2016, což se nakonec povedlo až v srpnu. Měli jsme hodně co dělat, abychom stihli první plánovaný závod, kterým byl Thousand Island z Rijeky do Černé Hory a zpět, kam jsme již byli přihlášení. 


Celá řada otázek

Ale samotným objednáním lodě to vše teprve začíná, zvláště u těch závodních. Výběr není jednoduchá věc a ještě složitější je to s vybavením. Teď nemám na mysli talíře, lžíce, hrnečky a podobné určitě důležité věci, ale konfiguraci lodě podle toho, jakého druhu závodů se chcete zúčastnit a k jakému jiném účelu vám loď bude sloužit. Pak teprve nastane série kompromisů týkající se hmotnosti vybavení a přijdou otázky typu: jestli bude v lodi lednice, boiler, sprcha, kolik baterií bude potřeba, nebo například z jakého materiálu budou tanky na naftu a pitnou vodu.

Co je na výběr?
Dalším důležitým bodem je elektronika. Nejde o to koupit první, kterou vám někdo nabídne, ale takovou, která vám bude ukazovat data bez chyb. A s lítostí musím konstatovat, že to, co vidíme běžně na charterových lodích, je skoro k ničemu. Informace na displejích jsou zpožděné a většinou hodně zprůměrované. O svém zpomalení se dozvíte s velkým časovým prodlením. A to pro závod není zrovna dobře, uvědomíme-li si, že s tím souvisí i informace o úhlu větru a kompasový kurz. Ať už vám bude v této oblasti kdokoliv radit, vždy budou všichni svůj produkt srovnávat s B&G. Tady byla volba jednoduchá už proto, že již několik let působím jako certifikovaný technik, a tak dát dohromady sestavu pro naši loď bylo snadné. Malá nápověda, to nejdůležitější se skrývá uvnitř lodě a není to vidět.

Plachty
Až teď jsme se dostali k motoru celé lodě, a to je oplachtění. Každý už dnes zná největšího výrobce North Sails, vždyť také za marketing může utrácet nejvíce peněz. Pravda je, že v každé lodní třídě se velmi dobře prosazuji i menší výrobci plachet, mnohdy s technologii novější než tradiční výrobce. Asi se v menším měřítku dá rychleji zavádět inovace. My jsme chtěli jít dál a zvolili jsme One sails s technologií 4Tforte, která prodlužuje životnost plachet, jsou lehčí, a tím i rychlejší. V neposlední řadě rychlost jejich servisu je bezkonkurenční třeba i na takových místech jako je Malta.

Stěžeň
Pro rychlost lodě je důležité vybrat i stěžeň, ráhno a případně spinakerový peň nebo bowsprit. Tady je potřeba dát také pozor při výběru, zejména v materiálu stěžně s ohledem na hendikep. Pokud budete převážně jezdit offshore navigační regaty s hendikepy IRC, pak pro vás bude dobrou volbou karbon. Pokud jako my ORC, raději jsme volili stěžeň z duralu a ráhno, peň a bowsprit z karbonu, kdy jasná volba padla na firmu Compotech, která nám ve všech požadavcích vyšla absolutně vstříc.
A v neposlední řadě jsou to lana a různé průvlaky, kladky a kladkostroje, které jsou v mnoha případech potřeba si i vymyslet. Na stěhy jsme použili místo nerezu syntetiku. 

Pořád je co dělat
Vlastně i teď, když jsme s lodí absolvovali první 3 závody, je pořád co dělat a zlepšovat. Už teď máme tip na zrychlení naší lodě, které připravujeme na novou sezónu, kdy se pokusíme vše vyladit do Mistrovství světa v Terstu. Už příští měsíc, až se uklidní zimní sněhová vlna i v Itálii, se bude znovu sundávat kýl, který byl nepřesně uložen.
Pro nás je to nový příběh se všemi tajemstvími, který bude ještě dlouho pokračovat a nám přinese spoustu důležitých zkušeností. Chci poděkovat vám všem, kteří nás sledujete, a popřát vám do nového roku aspoň dva nové příběhy, které vám budou dělat radost.

Předchozí článek O jachtaři roku rozhodla olympiáda
Další článek Poslední šance na vítězství?
Vytisknout
4876

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu