showTop
× Search
Stoupačka v silném větru, loď se naklání, je to na hraně. Proč se vyhnout zarolování geny? Proč zmenšení této plachty nechat až jako poslední možnost? Dnes už je doba velikých 130% předních plachet pryč. Nevýhodné na bočák a zaďák, kdy se nemusí dostávat výkonu, naproti tomu velká výhoda při stoupačce. Je možné začínat s jejich refováním mnohem později. Zmenšujeme-li přední plachtu navíjením na rolfok, vytváří se za stěhem pytel s hlubokým profilem. Úhel možného stoupání proti větru se výrazně zvyšuje. Už je třeba zapomenout na 45°, bude to 50°, nebo ještě více. Další nevýhodou je, že hluboký profil více naklání jachtu. Zmenšení přední plachty tedy nemusí znamenat, že se nějak výrazně uleví náklonu. A je tu ještě třetí důvod, proč s refováním geny počkat. Zmenšíme-li plachtu, vzdálí se od plachty hlavní a plachty spolu méně kooperují. Více se chovají jako dvě samostatné plachty než jako jedna spolupracující sada. Proto při plavbě na...

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Poslední videa


Závodní jachting

Hebe čtvrtá v Rolex  Capri Sailing Week
Zdenál Sünderhauf
/ Kategorie: Ostatní regaty

Hebe čtvrtá v Rolex  Capri Sailing Week

Český tým Hebe, který se připravuje na světový šampionát ORC v Šibeniku, obsadil vynikající 4. místo na prestižní regatě Rolex Capri Sailing Week.

Ve dnech 10. – 18. května proběhl v neapolské zátoce další ze světové série jachtařských závodů Rolex Capri Sailing Week.  Tyto závody patří mezi 5 top jachtařských závodů na světě: Rolex Capri Sailing Week, Rolex Fastnet Race, Rolex Middle Sea Race a Rolex Sydney Hobart Race. V letošním roce se zúčastnil i český tým  Hebe Sailing Team na lodi M 37 Hebe V.

Závod se skládá z již 65. ročníku off-shore závodu Regata de Tri Golfi na 150 námořních mil a z pěti  in-shore závodů v okolí ostrova Capri. V kategorii ORC se první regaty zúčastnilo 96 jachet a okruhových závodů kolem Capri se zúčastnilo přes 60 lodí. Hebe Sailing Teamu se podařilo získat 4. místo po součtu bodů z obou závodů. Posádka jela ve složení Martin Trčka, Zdeněk Jakoubek, Zdenál Sünderhauf, Jakub Havelka, Libor Hošek, David Kovařík, Petr Solař, Jirka Halouzka.

Regata de Tri Golfi se startovala o půlnoci nedaleko přístavu Santa Lucia v Neapoli a trasa na 150 námořních mil vedla kolem ostrova Procida, točilo se okolo ostrova Ponza, jelo se zpět kolem Ischie nedalo pobřeží u města Sorrento a cíl byl na severní straně Capri. Po velmi dobrém startu se loď Hebe V pohybovala stále na čele své třídy až na otočný bod u ostrova Ponza. Ten míjela kolem 15 hodiny odpoledne a mířila přímo k Ischii. Rychlost lodě byla stále dobrá, kolem 7, 5 uzlů na Code 0, ale spadli jsme moc k ostrovu a zde nás čekalo bezvětří. Lodě, které si více nastoupaly u otočného bodu, mezitím[ZS1]  projížděly okolo. Ve dvě hodiny v noci, 30 mil před cílem přišla bouřka s průtrží mračen a se silným nárazovým větrem. V těchto podmínkách se česká posádka cítila jak doma a začala opět sjíždět jednoho soupeře za druhým. Nakonec z toho bylo 5. místo v cíli ve své třídě a 10. místo celkově ze všech 96 lodí. Na lodi zavládla spokojenost.

Z maríny Santa Lucia v Neapoli jsme se přemístili na Capri do Marina Grande. Zde již kotvily úžasné Maxi jachty, ke kterým jsme se připojili a startovali vždy po jejich startu. Následovalo 5 rozjížděk v rozbitých vlnách a ve větru 14 až 22 uzlů. V naší třídě startovalo 29 lodí a naše umístění se pohybovalo od 8. místa až po vítězství v rozjížďce. Jelikož jsme měli staronové lidi na pozicích hlavní trimer a kormidelník, trochu nám trvalo, než jsme srovnali rychlost lodě s konkurencí. Na poslední rozjížďku, když jsme se chystali na boj o třetí místo celkově, nám odletěl kormidelník za svými povinnostmi. V sedmi lidech jsme nakonec po protestu od Italů dostali penaltu a skončili těsně pod podiem. Jinak jsme si závody ohromně užili, krásné prostředí, výborní soupeři, spousta větru a slunce. Příští sezonu bychom se rádi těchto závodů opět zúčastnili a snad přivedeme i další české lodě.

V současné době se loď Hebe V převáží do Šibeniku a Hebe Sailing Team se zúčastní  ORC  Mistrovství světa ve dnech 31. 5. – 8. 6. 2019. Jedem v té nejsilnější sestavě - Martin Trčka, Petr Fiala, Zdeněk Jakoubek, Zdenál Sünderhauf, Libor Hošek, David Kovařík, Petr Solař, Jirka Halouzka.

Výsledky najdete zde.

 

3233

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu