showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Giulia Sailing v druhé polovině sezóny
Daniel Vodička

Giulia Sailing v druhé polovině sezóny

Včera jsme dostali zprávu od týmu Giulia Sailing, která shrnuje jejich působení ve druhé polovině sezóny.

Hned na počátku se musím omluvit všem kamarádům, fanouškům a přispěvatelům našeho týmu. Od patnáctého září, kdy jsme na Kypru obdrželi titul vícemistra Evropy, začal náš podzimní příběh plný zvratů a vymýšlení náhradních variant. A tak opravdu nebyl čas sednout si a napsat pro vás pár řádků.

S nemocným motorem

Po úspěchu na evropském šampionátu jsme měli v plánu odjet z Kypru na Maltu na tradiční Rolex Middle Sea Race. Po prvních 30 mílích motor vypověděl službu a převozní posádka pod vedením Petra Stejskala byla nucena zastavit na západním cípu Kypru a řešit nefunkční magnetický ventil přívodu paliva. Naštěstí potřebné náhradní díly byly dostupné hned druhý den. I s novou řídící jednotkou, která nás v minulosti zlobila také. Chtěli jsme mít jistotu.

Medican na Krétě

Druhý zádrhel nastal, když se začala formovat silná tlaková níže mezi Maltou a Krétou. Dnes už si ji všichni pamatují jako středomořský hurikán medican. Posádka byla nucena přerušit plavbu na Krétě a zajistit loď před blížícím se nebezpečím.

Nejsou lidi

Z důvodu časového skluzu jsme museli týden čekat a shánět novou partu pro další převoz. Vězte, že není jednoduchý úkol, když potřebujete zajistit posádku týden před Českou námořní rallye. Díky Lee Princové, Pavlovi a Maďarovi jsme dostali loď až na Maltu včas.

Šetřit loď

Malta byla jako vždy super. Jednalo se o padesátileté výročí. V průběhu příprav se začaly potvrzovat předpovědi na velmi silný vítr a co bylo horší, i tvorbu nenadálých bouřek. To v praxi znamená, že předpovědi jsou orientační, spíše horší a může foukat prakticky cokoliv. To je pro naši Giulii limitující. Vyrazili jsme s odhodláním, ale i jasným cílem, že pokud se podmínky zhorší – končíme.

Nakonec tomu dopomohla naše situace v Messinské úžině, kam jsme přijížděli na druhém místě a bouřka za námi hnala lodě proti proudu a my zůstali skoro stát v místě bez větru. Z Messiny jsme odjížděli skoro poslední se ztrátou 17Nm a s přicházející bouřkou, která z dálky světelně připomínala obří house party. Zbývalo nám tedy bojovat o dojetí do cíle a určitě by to nebylo beze škod. Padlo společné rozhodnutí odstoupit a připravit loď na Mistrovství Chorvatska, Mistrovství ČR a ještě regatu Jabuka, kterou každý rok končíme sezónu.

Chinese gybe

Převozní posádka z Malty do Šibeniku pod vedením Jaraxe Šuvarského neměla vůbec jasnou vyhlídku počasí a po jízdě ve větru přes třicet uzlů, kdy v jeden nestřežený okamžik dostala Chinese gybe. Přitom se zlomil spinakerový peň. Poté bylo nutné se na pár dnů schovat v přístavu Bari. Tou dobou se na televizních obrazovkách a v novinách objevovaly zprávy o devastujícím větru, který potápěl lodě v přístavu Rapallo a jinde.

Úspěch před koncem sezóny

Spinakerový peň není zrovna něco, co by bylo možné koupit v každém obchodě. Závody se zdály být ohroženy. Velkým štěstím bylo, že nám pomohl Ondra Uher, který měl v Compotechu ještě jeden peň už vyrobený na skladě. Velmi rychle nám ho dovezl a my jsme po nočním převrtávání koncovek mohli nastoupit do závodu. Musím uznat, že ten stres za to stál a my si v závěru odvážíme další tituly Mistra Chorvatska, Mistra České republiky a v neposlední řadě vítězství v handicapu ORC v regatě Jabuka, kde se sešlo 112 lodí. Nutno podotknout, že zde byl vítězem každý, kdo protrpěl slabý vítr až do konce.

Giulia je teď už na cestě do zimoviště v Itálii a my chceme poděkovat všem, co nám pomáhali tohle všechno uskutečnit. Jsou to především lidé, kteří milují jachting a mnohdy stojí za firmami, které uvádíme na našich FB stránkách.

Díky vám vyhrají i ti, co nemají moře.

 

Giulia sailing

5939

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu