showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

Francis Joyon v 66 letech na startu Route du Rhum
Daniel Vodička

Francis Joyon v 66 letech na startu Route du Rhum

Kdo ze závodníků na startu Route du Rhum si zaslouží největší aplaus? Dle mého názoru je to mnohanásobný držitel sólových rekordů a člověk, který dokázal nejrychleji obeplout svět Francis Joyon. V 66 letech startuje v největší kategorii Ultime trimaranů, která je extrémně fyzicky náročná.

Na světě je jen pár závodních jachtařů, kteří jsou schopni plout na Ultime trimaranech sólo. Deset, možná dvacet, rozhodně ne více. Jsou to fyzicky extrémně náročné jachty. Francois Gabart, jeden z těch, co to dovedou, jednou prohlásil, že během 24 tréninkových hodin na vodě stráví 10 hodin u vinšen. Deset hodin extrémní fyzické zátěže.

Nikdy jsem neplul na Ultime trimaranu, plul jsem však na trimaranu ORMA. Jedná se o 18 metrů dlouhý trimaran s výtlakem kolem 5 tun a stěžněm o výšce 30 metrů. Při vytahování hlavní plachty jsme u kafemlejnků dělali tři a ke konci se z toho již zvedal žaludek. Trimaran IDEC Sport, na kterém popluje Francis Joyon je 32 metry dlouhý s výtlakem 18 tun a stěžněm vysokým 33,5 metru. Jde tedy o loď skoro dvakrát tak dlouhou, ale skoro se čtyřnásobným výtlakem. Síly, se kterými se loď a 66letý jachtař musí potýkat, jsou enormní. Plocha plachet proti větru je 411 m2 a po větru až 678 m2.

Image
Proti Joyonovi a jeho IDEC Sport (trimaran byl spuštěn na vodu v roce 2006 jako Groupama 3) se postaví o jednu až dvě generace novější lodě vybavené foily, hydraulikou, nejmodernější technikou. Foilující trimarany Maxi Edmond de Rothschild, moderní letadlo SVR Lazartigue, Banque Populaire XI, Actual, Sodebo...

Výhody Francise Joyona však byly vždy jinde než v nejmodernější technice. Jsou to především jeho neuvěřitelné zkušenosti a maximální spolehlivost daná jednoduchostí IDEC Sport. Vždyť zkuste si vzpomenout, kolikrát se stalo, že Joyon nedoplul do cíle svých rekordních pokusů…

Joyon se jako vždy postaví na start s minimálním týmem a s rozpočtem, který je snad ještě méně než minimální. Jeho tým tvoří 4 lidé (tým Gitana – Maxi Edmond de Rothschild má 24 členy). Trimaran IDEC Sport se obejde bez hydrauliky a elektronické vybavení přirovnává Joyon k lodi Class 40.

Znamená to jediné. Francis Joyon je i ve svých 66 letech stále stejný. Skromný jachtař, který jezdí na moře proto, že to má strašně rád.

Mezi favority závodu rozhodně nepatří. My mu ale budeme držet palce.

O průběhu Route du Rhum, o favoritech, o zajímavostech, o šancích, škodách i nehodách připravujeme sérii 4 online přednášek s hostem nejpovolanějším Milanem Koláčkem. První již 5. listopadu před startem závodu. Budeme rozebírat šance favoritů, podíváme se na routing a připomeneme si významné momenty historie závodu. 

 

388

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu