showTop
× Search
Falešná jistota s radarovým odražečem
Daniel Vodička

Falešná jistota s radarovým odražečem

Laminátové či dřevěné lodě špatně odrážejí radarové vlny a radar je nemusí zachytit. Proto máme na lodích radarové odražeče. Můžeme se na ně spolehnout?

Plujete v noci na plachty a křížíte se s nákladní lodí. Máte přednost, ale loď nereaguje. Zneklidněná posádka nervózně atakuje skippera. Ten se nenechá vyvést z míry: „Nebojte se, máme radarový odražeč. Ví o nás.“

Má pravdu? Může, ale také nemusí. Je dost pravděpodobné, že o vás posádka na můstku neví, protože vás na radaru nevidí.
Jak je to možné, když máme odražeč?

Je to jednoduché. Většina pasivních radarových odražečů má výrazné výkyvy ve výkonu, které jsou dány úhlem, ze kterého vlnění přichází. V některých úhlech se blíží výkon nule. Výkon je výrazně snížen jakýmkoli odkloněním odražeče z vertikální pozice. Což je na plachetnici téměř vždy.
Abychom zvýšili na moři vlastní bezpečnost, přinášíme několik rad od britské organizace MAIB, která se zabývá vyšetřováním nehod na moři.

Maximalizujte velikost radarového odražeče
Britské organizace zabývající se bezpečností na moři se shodli na tom, že na malých plavidlech je třeba maximalizovat Radar Cross Section (RCS). V překladu to znamená použití radarového odražeče maximální velikosti. Každý výrobce by měl RCS u svých produktů uvádět. Dále je třeba věnovat pozornost tomu, jak je odražeč instalován, jak vysoko a do jaké míry svisle.
Je třeba si uvědomi, že u většiny velkých lodí je radar základní antikolizní zařízení. Nejste-li vidět na radaru, jako byste nebyli. 

Levnější je horší

Pasivní radarový odražeč je jednoduché zařízení. Měli bychom si uvědomovat, jak se mění vlastnosti našeho odražeče ze různých podmínek. Obecně je možné říci, že čím je radarový odražeč levnější, tím vykazuje horší vlastnosti.

Instalujte odražeč vertikálně

Pokud vám to okolnosti dovolí, snažte se odražeč instalovat vertikálně. Na motorové lodi je tohoto možné snadněji dosáhnout.
Na plachetnici berte v úvahu náklon jachty.

Nejjednodušší, jak instalovat na plachetnici odražeč vertikálně, je na volném výtahu ze stěžně, s dvojicí lan na každý bok lodi. Pro omezení pohybu odražeče. Podle náklonu lodi napneme lano ze závětrného boku více. Podobně jde odražeč instalovat pod sáling. Je to dobrá rada, ale asi nebudeme měnit fixaci odražeče po každém obratu.

Upevnětě odražeč co nejvýše
Vždy se snažte upevnit odražeč co nejvýše. Na každé lodi.

A několik poznámek na závěr. Nejlepších výsledků dosahuje aktivní radarový odražeč (např. Sea Me), který zachycené radarové vlny pošle zesílené zpět. Ke své činnosti však potřebuje elektrickou energii. Přesto je používán i na závodních lodích.
Nejrozšířenější druh radarového odražeče (trubička s labyrintem uvnitř) vykazuje v testech velmi špatných výkonů. Především v náklonu.
Jakmile zažijete plavbu v oblasti s hustým provozem v mlze, zjistíte, jak moc byste si přáli ten nejlepší možný odražeč. Je to zařízení, na kterém se nevyplatí šetřit.

 

Předchozí článek Chcete mít klidnou noc?
Další článek Jak správně zakotvit (v Ostravě)
Vytisknout
9551

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu