showTop
× Search
Drama v hřebenu tlakové výše
Daniel Vodička

Drama v hřebenu tlakové výše

Trojice vedoucích trimaranů Ultim v transatlantickém závodu Transat Jacques Vabre bojuje nedaleko Madeiry doslova na dohled. Je třeba se dostat na druhou stranu. Na druhou stranu hřebenu vysokého tlaku vzduchu, na druhou stranu bezvětří.

Bojuje se o každý metr. Kdo se první dostane do větru, ustřelí soupeřům, bude získávat náskok. Na čele je od startu SVR Lazartigue. Druhý Banque Populaire však ztrácí jen 1,8 míle, třetí Maxi Edmond de Rothschild 2,3 míle. Ještě před pár hodinami se rychlosti pohybovaly kolem 1,5 uzlu, nyní je to uzlů 5. Tedy stále nic. Trimarany, které umí létat rychlostí přes 40 uzlů stojí.

Pro nervy posádek je to vyčerpávající. Plachty se plácají v bezvětří, je třeba využít každý závan, není snadné udržet trimaran na kurzu. Nic se neděje, ale to neznamená čas na odpočinek. Naopak, z ničeho je třeba vymáčknout maximum. Trimarany Ultim se vznášejí na foily ve 12 uzlech větru. Nepotřebují tedy moc. Když ale nefouká nic, je 12 uzlů zbožným přáním.

SVR Lazartigue šel do čela nedlouho po startu. Po vyplutí z kanálu La Manche zamířil nejdále na západ, jako první proplul frontou. I když podle vzdálenosti do cíle byl v té chvíli až třetí, jeho postavení bylo nejlepší, protože se jako první dostal do příznivého větru a zvýšil rychlost nad 30 uzlů. Bylo už jen otázkou pár hodin, než se dostal do čela. A své vedení rychle navyšoval až na 60 mil.

Bylo ale jasné, že náskok se vypaří v bezvětří hřebenu vysokého tlaku, že dojde ke kompresi. A ta je na programu nyní. Již brzy ale přijde okamžik, který může být rozhodující minimálně pro další tisíce mil do rovníkových tišin.

Co zbytek startovního pole?

Třída IMOCA stále čeká na start v Le Havre. Již dnes v noci by měla přicházet extrémní tlaková níže Ciarán, ve které by vítr v poryvech měl dosahovat až 100 uzlů. Přístavní bazén v Le Havre je uzavřený, proto by zde měla celá flotila zvládnout přechod níže v bezpečí.

Třídy Class 40 a Multi Fifty jsou na jihu Bretaně v přístavu Lorient. V maríně zvané La Base. Jde o bývalou německou ponorkovou základnu z doby poslední světové války. Za odlivu jde o nevelkou vodní plochu, za přílivu je však o pár stovek metrů rozsáhlejší. Ve větru od 50 uzlů nahoru je každý metr vodní plochy znát a budou se zvedat vlny. Dnes v noci budou mít týmy napilno.

Polohu lodí najdete zde.

 

Předchozí článek Když na zpátečku jachta nechce zatočit
Další článek Explodující Ciarán
Vytisknout
643

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu