showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Dokážete si poradit bez pomoci?

Dokážete si poradit bez pomoci?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Dokážete si poradit bez pomoci?

Na charterovou plavbu se vydáváte sami jen manželkou a malými dětmi. O děti se musíte starat a manželka v přístavu příliš nepomůže. Musíte si poradit sami. Zvládnete v takové situaci bezpečně přistát?

Když nefouká, je na vše dostatek času. Se sílícím větrem se situace stává složitější. Stoupá nervozita a na některé konkrétní zajetí k molu je lepší zapomenout. Jak zajet k molu bezpečně?

Pojďme se podívat na konkrétní situaci. Potřebujeme zajet k molu bokem, ale vítr vane od břehu a snáší nás.

Vane-li silnější vítr od břehu, je zajíždění bokem problematické. Na rozdíl od zajíždění zádí, které je naopak ve větru od mola nejjednodušší. Jakmile při zajíždění bokem snížíme rychlost k nule, vítr začne jachtu snášet pryč od mola. Rychleji příď než záď. S jediným pomocníkem na palubě, který si navíc není příliš jistý, a tedy ani hbitý, nastávají problémy a kormidelník se může dostat do situace, kterou neumí řešit.

Za takové situace je dobré vsadit na řešení, které je maximálně jednoduché, snadné a dává pomocníkovi dostatek času na to, aby udělal, co se od něj očekává (nebo abychom si vše udělali sami bez pomoci).

Příprava

Začneme tím, že připravíme vše na přistání, lana na příď a záď, fendry na bok a největší z nich dozadu na bok, kterým budeme přistávat. Jsou-li na molu pacholata, můžete celý manévr udělat bezpečně sami, bez manželky i pomocníka na molu. Záďové lano si připravíme tak, aby délkově vystačilo od zádě jachty na pachole, oba konce budou uvázané na vazáku na zádi. Druhou možností je metoda Pacák, kdy jeden konec lana je namotán na vinšně a stažen ke kormidelníkovi. Pak si může délku lana kormidelník měnit podle potřeby.

Manévr začíná…

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Zajíždění sólo ve větru od mola.
Nyní začínáme zajíždět. Manželka s dětmi se usadí v kokpitu, žádná asistence nebude třeba.

Vybereme si vazák, u kterého chceme stát vyvázáni zádí a začneme k němu couvat vazákem, na kterém máme záďové lano. Couváme proti větru, proto je manévr velmi snadný a nebezpečí prostý. Zastavíme těsně u mola a ze zádě hodíme smyčku lana na pachole (není-li pachole, podáme lano pomocníkovi na molu, který lano protáhne, vrátí na palubu a my ho uvážeme na vazák).

Lano je na pacholeti. Dáme malý přední chod, lano napneme a vzápětí stočíme kormidlo na bok, kde je vyvázáno lano. Proud vody od lodního šroubu na vytočené kormidlo začne jachtu stáčet bokem k molu. Prop wash (proud vody na kormidle) stáčí loď bokem k molu, vítr vane proti pohybu. Není-li extrémně silný, bude jachta pokračovat ve stáčení až do chvíle, než se jachta opře bokem o molo. Pak necháme zařazenou rychlost a můžeme si jít od kormidla vyvázat lano na příď. Loď bude bezpečně bokem nalepená na moto. Vyvážeme příďové lano, záďový spring a pak můžeme vypnout motor.

Stane-li se v průběhu manévru, že jachta bude směřovat k molu výrazně více přídí, otočíme kormidlo na druhý bok, tedy od mola. Jachta bude pokračovat v pohybu k molu, ale příď změní směřování.

Na jachtě s dvojicí kormidelních listů je tento manévr také možný, ale nebude mít takovou sílu, jako s jedním kormidlem kvůli absenci prop washe. Jestli bude fungovat, nebo nebude, je možné vyzkoušet. Manévr je bezpečný, a proto i při testu, který nevyjde, nehrozí žádné nebezpečí.

V říjnu připravujeme další kurzy přístavních manévrů v Chorvatsku, nebo celé léto budou probíhat praktické kurzy v Praze. Případně můžete sáhnout po třetím vydání naší knihy Přístavní manévry.

3004

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2024»
poútstčtsone
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Na horu