showTop
× Search
Dobrovolná odchylka od kurzu
Jan Onheiser
/ Kategorie: Navigace

Dobrovolná odchylka od kurzu

Plujete za snížené nebo dokonce nulové viditelnosti a nefungují přístroje. Nepravděpodobné, ale možné. Jednou z navigačních metod, jak doplout k svému cíli je použití tzv. dobrovolné odchylky od kurzu. Do navigační praxe ji zavedl sir Francis Charles Chichester, legendární pilot a námořník. V angličtině se používá termín deliberate offset course to destination.

Princip této metody je velmi jednoduchý. Dobrovolně plujete špatným kurzem, abyste následně věděli, kudy dále do cíle. Uvedu příklad. Na základě předchozí navigace (dead reckoning) znáte svojí přibližnou polohu. Víte, že váš cíl se nachází asi 5 Nm přibližným kurzem 120° T. Popluji-li uvedeným kurzem, tak s ohledem na relativní nepřesnost DR navigace nemám jistotu, že skončím na správném místě. Po doplutí k pobřeží nebudu vědět, zda se cíl nachází vlevo nebo vpravo. Z tohoto důvodu záměrně volím kurz s odchylkou, protože u pobřeží (nebo po určité vzdálenosti, záleží na okolnostech) budu vědět, že můj cíl se nachází v opačném směru, než byla zvolená odchylka. Na přiloženém obrázku volím odchylku cca 20° severně, tj. pluji kurzem 100°T. Poté, co dosáhnu pobřeží, resp. stanovené hloubky u pobřeží, vím, že můj cíl se nachází někde na jih od nové polohy. Nemusím uvažovat nad tím, zda jsem vlevo nebo vpravo od cíle.

Image
Chichesterův let z Nového Zélandu do Austrálie.
Sir Chichester popsal tento způsob navigace při legendárním přeletu z Nového Zélandu do Austrálie v roce 1931. Věděl, že po určité době musí přistát na Norfolk Island, aby dočerpal palivo. S ohledem na dobové navigační možnosti nedokázal navigovat natolik přesně, aby doletěl přímo na ostrovy, ale dokázal určit potřebnou vzdálenost. Jakmile ji uletěl, tak při použití dobrovolné odchylky od kurzu věděl, že mu stačí stočit kurz jedním směrem a ostrovy by se měly objevit. A naštěstí se tak stalo.

Sice v dnešní době se může jevit použití takto primitivní techniky navigace jako nadbytečné, ale můžou nastat situace, kdy nic jiného nezbude.

 

 

Předchozí článek Když se v Tribunji závodí…
Další článek Kolik stojí požár?
Vytisknout
1646

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu