showTop
× Search
Dobré a špatné charterové společnosti
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Dobré a špatné charterové společnosti

V posledních dnech se ve facebookové skupině Lodní noviny objevily stížnosti na charterovou společnost Adventure Charter z maríny Drage nedaleko Biogradu. Následně se přidaly další reakce obecně hanobící chorvatské charterové společnosti, Chorvatsko, Chorvaty atd. Jaká je situace ve skutečnosti?

Vypadá to, jako by do mnohých reakcí prosakoval princip kolektivní viny. A to bychom neměli… Hned na úvod bych chtěl říci, že se špatně fungující charterovou firmou se setkáte v Chorvatsku, stejně jako v Řecku, v Itálii, nebo v Německu. Je to o konkrétních lidech, nikoli o národnosti.

Mám platit, co jsem neudělal

Občas se stane, že při vracení charterové jachty vás nechá společnost zaplatit i to, co jste s největší pravděpodobností neudělali. Proč tomu tak je? Jsou případy, kdy vše nasvědčuje tomu, že jde o „užitečné“ poškození, kterého si pronajímatel běžně nevšimne a je možné ho otočit hned u několika nájemců v řadě. Je to nečestné, ale stát se to může. A na národnosti nesejde.

Dále může jít o závadu, kterou způsobila posádka na minulém charteru, ale přebírající technik si jí všiml až nyní. Je to smutné, ale lidsky pochopitelné. Zbraní je v obou případech detailní prohlídka jachty, při které si vše nafotíme a nahlásíme.

Navzdory výše uvedené radě si uvědomuji, že dokonalý check in neexistuje.

Kdo je na vině

V prvním případě, kdy je na klienta připraveno takzvané šméčko, je na vině charterový technik, respektive base manager, který systém nastavil. Ve druhém případě to už je 50/50 mezi technikem a charterovými posádkami. Někteří charteroví hosté jsou schopni vrátit jachtu s polovinou kormidla a tvrdit přitom, že už to bylo. Po takových případech technici charterových společností pojmou k hostům jistou nedůvěru. Asi bych ji pojal také.

Stejně tak ale mohou nastat situace, kdy si škody nejsme vědomi, přitom jsme ji způsobili.

Případ Adventure Charter

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Třeba práce s plachtami...
Aniž bych chtěl společnost Adventure Charter hájit, dodávám stručné vysvětlení. Společnost se již loni přestěhovala do maríny Drage. Marína měla být dokončena již loni před sezónou, ale to se nepovedlo. Celou sezónu se lodě předávaly ve velmi spartánském prostředí nefunkční maríny. Letos je situace jen o něco lepší. A pokud se podíváme na rezervace charterů, respektive na nabídku Last Minute, mnoho jachet této charterové společnosti je nabízeno v hlavní sezóně s ohromnými slevami (nejedná se o jedinou firmu, podobně nabízí mnoho jachet například Aquatoria Yachting z Pirovace). To charterovou společnost neomlouvá, ale je to vysvětlení, proč škrtí jakékoli výdaje. Tak to bohužel chodí.

Řešení?

Řešením je pronájem lodí od firem, se kterými máme dobré osobní zkušenosti. Případně od firem, které působí na trhu dlouhá léta. Na jaře jsem byl na 7 let staré Sun Odyssey od Euromarine a jachta byla ve vynikajícím stavu. Charterová společnost, která funguje snad už od devadesátých let…

Nebo je řešením pojištění kauce. To má samozřejmě nějakou spoluúčast, ale zabrání přílišné finanční angažovanosti.

A nakonec to nejdůležitější. Je třeba vysvětlit před plavbou posádce, že ke škodě na lodi může dojít a bude nutné ji zaplatit. Předem s drobnými ztrátami počítat a nekazit si tím jinak hezkou dovolenou.

Předchozí článek Jak ušetřit na Baleárech za přístavy
Další článek Vorvani u Korčuly
Vytisknout
1679

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu