showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Co s hlavní plachtou na bočák?

Co s hlavní plachtou na bočák?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Co s hlavní plachtou na bočák?

V nedávném článku jsme si řekli, jak trimovat genu na boční vítr. Co ale dělat za takových podmínek s hlavní plachtou?

Jak odpadáme, budeme povolovat otěž hlavní plachty. Zde ale pozor. Pokud povolíte otěž, zvedne se vám ráhno a vršek plachty se přetočí. Plachta bude mít příliš velký twist a ztratí výkon. 

Aby k tomu nedošlo, můžete zpočátku nahradit vypouštění otěže přesunutím otěžového vozíku hlavní plachty do závětří. Otěž může zůstat dotažená a plachta se nepřetočí. Navíc je zde ještě jedna výhoda. Pokud je vítr slabý, ale jsou vlny, s povolenou otěží by ráhno hlavasky mlátilo. S posunutým vozíkem a dotaženou otěží k tomu nebude docházet.

Potřebujeme-li povolit hlavní plachtu ještě více, otěžový vozík nebude stačit a bude nutné povolit otěž. Přílišnému twistu na vrcholu hlavní plachty zabráníme dotažením kikingu. Správné dotažení kikingu poznáte podle toho, že nejvyšší spíra svírá s osou lodi cca stejný úhel, jako ráhno.

Sílí-li vítr a začíná-li mít kormidelník potíže s udržením kurzu, není hned třeba refovat, ale stačí povolit kiking. Vítr z horní části plachty se vylije a jachta je na kormidle znovu poslušná.

Ve slabších poryvech je možné situace řešit povolováním kikingu, což speciálně platí u hlavních plachet square top. V silnějších poryvech povolujeme otěžový vozík, nebo otěž hlavní plachty. To platí při kratších a sportovních plavbách. Při delších plavbách si nebudete hrát s otěží, ale budete refovat.
 

7809

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu