showTop
× Search
Co o foilech nevíte
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Co o foilech nevíte

V časopisu IBI vyšel zajímavý rozhovor o foilech s Quentinem Lucetem z designérské kanceláře VPLP. Mimo jiné i o sériové výrobě jachet s foily. To nejzajímavější z rozhovoru najdete níže. 

Rozdíl mezi foily z roku 2016 a 2020

Při Vendée Globe 2016 byly některé jachty vybaveny foily. Tyto foily byly navrženy tak, aby dokázaly snížit výtlak jachty o 1/3. To znamená cca o 3 tuny. Tyto foily vážily mezi 120 a 140 kg. Generace foilů 2020 je mnohem větší. Tyto foily jsou schopné unést celou loď IMOCA. Jejich hmotnost je 220 – 300 kg.

Rychlostní potenciál

Jachta IMOCA MACSF byla spuštěna na vodu v roce 2007. Samozřejmě bez foilů, jen s daggerboardy. V roce 2019 byla dovybavena foily nové generace. Její průměrná rychlost při použití foilů stoupla o 8 – 9 uzlů. Moderní jachty IMOCA jsou již navrženy pro foily, proto je zisk ještě zajímavější.

Již nyní pracuje kancelář VPLP na návrhu pasažérské ferry na foilech a na turistické jachtě s elektrickým pohonem. Samozřejmě také s foily.

Sběr informací

Foily na závodních jachtách jsou protkané optickými vlákny, které měří namáhání. Výstupy z čidel jsou k dispozici závodníkům, kteří tak vidí, jestli se neblíží stanoveným pevnostním limitům a mohou na to reagovat. Zároveň směřují všechna měření k designérům. Díky tomu mohou stále reagovat na výstupy a vývoj může směřovat rychle kupředu.

Začarovaný kruh

Foily byly nejprve určeny k zvýšení stability jachty, protože na závětrné straně vyvíjejí vztlak a pracují proti náklonu. Díky tomu je možné odlehčit jachtu. Odlehčená jachta je rychlejší a stačí jí méně plachet. To znamená, další snížení hmotnosti a další nárůst rychlosti. Se snižující se hmotností a stoupající rychlostí se zvyšuje vztlak na foilu, loď jde více z vody a zvyšuje se stabilita. To znamená opět možnost snížení hmotnosti balastu… Je to začarovaný kruh.

Platí to všude

Použijete-li foily, snižuje se potřeba energie na dosažení určité rychlosti. Samozřejmě s tím klesá spotřeba. Díky nižší spotřebě jsou zapotřebí menší nádrže, loď může být lehčí a jsme zase u začarovaného kruhu. Na druhou stranu zase mají foily vliv na manévrovací schopnosti. Vývoj jde tímto směrem i ve světě jiných než závodních lodí, ale jsme zatím v počátcích.

Sériová produkce?

Sériová produkce není jen záležitost technologie. Musí k tomu dozrát také trh.

Předchozí článek Merry Fisher 795 Sport Sport Série 2
Další článek Tři mrtví a dva nezvěstní
Vytisknout
3969

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu