showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Co ničí drahá lana?

Co ničí drahá lana?
Daniel Vodička

Co ničí drahá lana?

Zaplatíte velké peníze za prvotřídní lana a ta jsou za chvíli na vyhození. Proč tomu tak je a jak zničení zabránit?

Bolavým místem pro lana jsou stopery. Zde dochází k ničení lan. Obvykle je to způsobeno nesprávnou velikostí stoperů na daný průměr lana. Maximální přídržnou sílu má stoper při maximálním průměru lana, který je uveden ve specifikaci stoperu.

 

Výměna čelistí

Čelisti, které ve stoperu lano drží, jsou vyměnitelné a měli byste mít vždy instalované ty, které odpovídají průměru používaného lana. Pokud je lano tenčí, nebo naopak jsou použité čelisti určené pro tenčí lana, může dojít k prokluzování lana. A to je chvíle, kdy dochází k jeho ničení. Natrhne se oplet a v té chvíli je lano v podstatě po smrti. 

Ani čelisti ve stoperech nežijí věčně. Proto je třeba je každý rok kontrolovat a případně vyměnit. 

Stane-li se, že lano, které prochází stoperem, je příliš tenké, můžete na něj navléknout a našít ještě jeden oplet. Tím získáte potřebnou tloušťku a lano chráníte.

Kritické povolování stoperu

Kritickým momentem při používání stoperu je jeho povolování. Při velkém napětí v laně může dojít k jeho poškození. Proto je dobré si před povolením dát lano na vinšnu a přitáhnout, aby se povolilo napětí ve stoperu. 

Polyester kontra dyneema

A ještě jedna připomínka. Měli jste na lodi polyesterová lana a nyní jste se rozhodli jít s dobou, plácli jste se přes kapsu a koupili jste si dyneemu. Víte, že namáhání na stoperech se u dyneemy zvětší? Je to dáno tím, že standardní polyester je pružnější a odruží tak nárazy, které v případě dyneemy odnáší stoper.

A pokud nevíte, kde koupit výborná lana v Čechách, obraťte se na Martina Starého, který nabízí vynikající lana FSE. A nenechte se zmást ne zcela moderními internetovými stránkami. 

8235

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu