showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Technika plavby

Bezpečné vázaní lana na vazák
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Technika plavby

Bezpečné vázaní lana na vazák

Při přípravě lan před přistáním je možné uvázat konec na vazák různými způsoby. Většina jachtařů používá oko s dračí smyčkou, které se provlékne středem vazáku a přehodí přes oba konce. Po provléknutí vyvazovacím okem na molu se druhý konec uváže na vazák a je hotovo.

Při odplouvání je třeba provléci okem na mole delší konec lana. Pokud je na mole oko a ne vazák, občas se stane, že na konci lana vznikne uzel a lano se zasekne v tahu v momentě, kdy potřebujete rychle vyplout. Lano zůstává zaseknuté na mole a dračí smyčku na lodi jen tak nepovolíte. Střed lodě vychází přímo na kotvy lodí okolo a problém je na světě. Jak se takové situace vyvarovat?

Stačí, když zapomenete na dračí smyčku a oba konce lana uvážete na vazák lodi klasicky, tedy buď systémem zámků (lodní smyčka), nebo 0-8-8-0, jak doporučuje RYA. Výhodou tohoto řešení je, že máte možnost kdykoliv odvázat oba konce z vazáku a to, i když jsou pod velkým tahem. Můžete tak zaseklé lano v tahu z lodi bez problému odvázat a hodit do vody. Loď nezničíte a pro lano se vždy můžete vrátit.

Pokud máte lana již zavázaná bez dračí smyčky, můžete udělat ještě jednu věc, která naprosto eliminuje riziko zamotání lana na mole. Na kurzech vždy učím nové kapitány, aby si předtím, než vyplují, prohodili lana na vazáku. Tedy aby delší konec lana uvázali jako první na spodek vazáku a nahoru převázali kratší konec, který nebývá delší než metr. Ten se pak na povel kapitána uvolní a vzdálenost, kterou konec lana musí urazit, než proklouzne vyvazovacím okem na mole, je minimální. Tato metoda spolehlivě funguje i při užívání bočních springů, pro odplutí z bočního stání.

Nevýhodou může být velký objem lana na vazáku speciálně na menších lodích, ale z osobní zkušenosti vím, že se vždy na vazák nějak poskládáte.

Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv způsob, během přípravy doporučuji vzít kratší konec lana se smyčkou (nebo bez) a ještě před zavázáním na vazák jej přehodit přes zábradlí. Tedy aby lano bylo správně nachystané pro hození na molo. Pokud lano nejprve vyvážete a poté celou jeho délku ve smotaných smyčkách podvlíkáte pod zábradlím, riskujete, že v případě upuštění se dlouhé lano může snadno namotat na propeler.

13492

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu