showTop
× Search
Co byste o předpovědi měli vědět...
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Počasí

Co byste o předpovědi měli vědět...

V rámci klasické námořní předpovědi, kterou vydává lokální meteorologický úřad, se často setkáváme s množstvím termínů, která nás na něco upozorňují. Ať už se to týká viditelnosti, síly větru nebo stavu moře. Jejich důležitost si ale často při čtení předpovědi neuvědomíme. Když v předpovědi najdeme informaci o síle větru, nebo o stavu moře, často nás odkazují na Beaufortovu stupnici síly větru, nebo Douglasovu škálu stavu moře. Ta bývá mnohdy i na té stejná stránce, kde je uvedena předpověď. Interpretace termínů (jako např. Strong wind warning, nebo Sea moderate)  je tedy o to jednodušší.

Méně častěji se však setkáme s vysvětlením např. Viditelnosti. I když i ta je pro nás na moři zcela zásadní. Proto je dobré si zapamatovat následující tabulku, ve které si termíny jednoduše přeložíme.

Visibility - viditelnost
Termín Význam
Good více než 5 námořních mil
Moderate 2 - 5 námořních mil
Poor 1000 metrů až 2 námořní míle
Very poor méně než 1000 metrů

 

Další dva termíny, které v předpovědi velmi často přehlédneme se týkají směru větru. Těchto dvou slovíček si opravdu často nevšimneme, i když hrají důležitou roli při plánování plavby. Na severní polokouli hovoříme o tzv. WIND BACKING (často later wind back) a tzv. WIND VEERING (later wind veer). Co tato slovíčka znamenají a jak se je zapamatovat?

Pokud má dojít k pozdější změně větru, tyto označení nás odkazují na to, kam se vítr bude stáčet.

Když je v předpovědi uvedeno wind backing- znamená to, že směr větru se bude měnit tzv. pozpátku, tedy PROTI směru hodinových ručiček. Pokud je v předpovědi uveden wind veering- znamená to, že vítr se bude to VE směru hodinových ručiček. Pro zapamatování V veering = V ve směru.

Klasickým příkladem tzv. veeringu je pak přechod studené fronty. Za frontou se nám vítr často směrově změní a z původního  např. západního větru se stočí na severozápadní.

I taková drobnost, kterou lehce přehlédneme, nám může být velmi nápomocna při plánování přeplavby. Když si pak plavbu dobře naplánuji, mohu se do cílového přístavu sklouznout krásně třeba na bočák a nemusím se trápit na stoupačku.

Předchozí článek Těžká váha proti turbínám na moři
Další článek Oprava prasklého stěžně v Jižním oceánu
Vytisknout
1410

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu