showTop
× Search
Co byste o předpovědi měli vědět...
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Počasí

Co byste o předpovědi měli vědět...

V rámci klasické námořní předpovědi, kterou vydává lokální meteorologický úřad, se často setkáváme s množstvím termínů, která nás na něco upozorňují. Ať už se to týká viditelnosti, síly větru nebo stavu moře. Jejich důležitost si ale často při čtení předpovědi neuvědomíme. Když v předpovědi najdeme informaci o síle větru, nebo o stavu moře, často nás odkazují na Beaufortovu stupnici síly větru, nebo Douglasovu škálu stavu moře. Ta bývá mnohdy i na té stejná stránce, kde je uvedena předpověď. Interpretace termínů (jako např. Strong wind warning, nebo Sea moderate)  je tedy o to jednodušší.

Méně častěji se však setkáme s vysvětlením např. Viditelnosti. I když i ta je pro nás na moři zcela zásadní. Proto je dobré si zapamatovat následující tabulku, ve které si termíny jednoduše přeložíme.

Visibility - viditelnost
Termín Význam
Good více než 5 námořních mil
Moderate 2 - 5 námořních mil
Poor 1000 metrů až 2 námořní míle
Very poor méně než 1000 metrů

 

Další dva termíny, které v předpovědi velmi často přehlédneme se týkají směru větru. Těchto dvou slovíček si opravdu často nevšimneme, i když hrají důležitou roli při plánování plavby. Na severní polokouli hovoříme o tzv. WIND BACKING (často later wind back) a tzv. WIND VEERING (later wind veer). Co tato slovíčka znamenají a jak se je zapamatovat?

Pokud má dojít k pozdější změně větru, tyto označení nás odkazují na to, kam se vítr bude stáčet.

Když je v předpovědi uvedeno wind backing- znamená to, že směr větru se bude měnit tzv. pozpátku, tedy PROTI směru hodinových ručiček. Pokud je v předpovědi uveden wind veering- znamená to, že vítr se bude to VE směru hodinových ručiček. Pro zapamatování V veering = V ve směru.

Klasickým příkladem tzv. veeringu je pak přechod studené fronty. Za frontou se nám vítr často směrově změní a z původního  např. západního větru se stočí na severozápadní.

I taková drobnost, kterou lehce přehlédneme, nám může být velmi nápomocna při plánování přeplavby. Když si pak plavbu dobře naplánuji, mohu se do cílového přístavu sklouznout krásně třeba na bočák a nemusím se trápit na stoupačku.

Předchozí článek Těžká váha proti turbínám na moři
Další článek Oprava prasklého stěžně v Jižním oceánu
Vytisknout
835

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu