showTop
× Search
Čím je jiná revoluční Hugo Boss?
Daniel Vodička

Čím je jiná revoluční Hugo Boss?

Francouzský server Tip & Shaft Sail Racing zveřejnil rozhovor s designéry revoluční jachty Hugo Boss ze studia VPLP Quentinem Lucetem a Vincentem Lauriot-Prévostem. Mnoho zajímavostí nás vedlo k tomu, že jsme si část rozhovoru dovolili vypůjčit.

Proč si vás tým Alexe Thomsona vybral?

Quentin Lucet: Vybudovali jsme si důvěru na základě práce na předešlé lodi Hugo Boss 6. Na ní jsme dělali s Guillaumem Verdierem. Verdier pak pracoval na designu Super Sixty pro Volvo Ocean Race, ale Alex chtěl začít na čistém listu papíru. Vedli jsme mnoho diskuzí s týmem Hugo Boss. Měli jsme obavy z času, který budeme mít k dispozici. Požadavkem bylo, aby loď byla připravená na Transat Jacques Vabre 2019. Nakonec jsme měli více než 6 měsíců času na studie okolo tohoto projektu, teprve pak se začalo. To byl rozdíl proti běžným projektům, na které bývá 3 až 4 měsíce času.                      

Jaké byly požadavky?

Vincent Lauriot-Prévost: Byly jednoduché. Vítězství ve Vendée Globe, nic jiného. Když jsme se zeptali, jestli máme do projektu započítat i požadavky na úspěch v jiných závodech, bylo nám řečeno, že absolutně ne.        

Foto Lloyds Images

Foto Lloyds Images

Netradiční příď.
Jaké základní požadavky jste si dali vy?

Quentin Lucet: Naší hlavní filozofii bylo pracovat na omezení odporu trupu na minimum. Zaměřili jsme se na hydrodynamiku a foily. Brali jsme v úvahu podmínky charakteristické pro Vendée Globe.  

Můžete nám k tomu poskytnout trochu více detailů?

Quentin Lucet: Znamená to práci na několika úrovních. Nejprve optimalizaci masy. Zde jsme se soustředili na maximální snížení těžiště, jak si přál Alex Thomson. Chtěl mít kokpit co nejvíce u těžiště lodě. Znamená to, že jsme mohli přijít s lodí, která má nejnižší podlahu kokpitu v celé flotile jachet IMOCA. Dále jsme se zabývali aerodynamikou. Zde jsme se věnovali tvaru nástavby. Například oblasti okolo otěžového vozíku hlavní plachty. Díky testům jsme zjistili, jak moc funguje tento vozík jako brzda. Výsledkem naší práce je zcela zakrytý kokpit, který je přikrytý nízkou nástavbou od paty stěžně až po záď jachty.

Je tedy zakrytý kokpit výsledkem vaši úvahách, nebo požadavků Alexe Thomsona?

Quentin Lucet: víceméně s touto myšlenkou přišel on. Vytvoření takového kokpitu je kompletně spojeno se závodníkem, který bude na palubě. Bude se tam cítit dobře? On nás nasměroval tímto směrem.  

Foto Lloyds Images

Foto Lloyds Images

Kokpit uvnitř jachty.
Jak tedy povede Alex loď z tohoto kokpitu?

Quentin Lucet: Veškeré ovládání je centralizováno. Nebude tedy muset chodit na palubu a být tak vystaven nepřízni počasí. Má tam okýnka, která mu umožní vidět dopředu a na plachty. Dále má instalované kamery, které mu umožní vidět v rozsahu 360° kolem lodi. Další výhodou je, že se vyhneme zaplavování kokpitu vodou. Někdy jde až o 400 l vody, když přes jachtu přelétne vlna. To se na výkonech lodi musí projevit.

Pojďme si něco říci o trupu. Jaké jsou jeho charakteristiky?

Quentin Lucet: Nejvíce odlišná je asi zďi lodi, která je velmi zaoblená, takřka bez hran. Výhodou je, že když se loď začíná zvedat, je výrazně omezena smačená plocha. U plochých trupu tomu tak není. Co se týče proudění vody, snažili jsme se zachovat linie maximálně přímé.

Můžete nám říci jaká je hmotnost lodě?

Quentin Lucet: Na tuto otázku nemůžeme odpovědět (tisková zpráva uvádí 7,6 t). Co ale mohu říct, že hmotnost jachty je podobná, jako u nejlehčích lodí minulé generace bez foilů. Pár foilů přitom váží cca 500 kg. 

Jaké jsou charakteristiky foilů Hugo Boss?

Quentin Lucet: Zabývali jsme se především včasným přechodem na foily. Snažili jsme se, aby jachta nepotřebovala 25 uzlů větru k tomu, aby se vznesla z vody. Dále jsme se snažili nastavit foily tak, aby u nich fungovala určité samoregulace. Jde o to, že jízda na foilech je poměrně nestabilní, především na zvlněném moři. Tuto nestabilitu jsme snažili omezit tvarem foilů.

Vincent Lauriot-Prévost: Bylo pro nás důležité, aby vztlak foilu byl kontinuální. Proto jsme zvolili plynulý zaoblený tvar.

Image
V jaké rychlosti se tedy jachta vznáší nad hladinu?                   

Quentin Lucet: Myslím, že v 10 uzlech je jachta neutrální. Foily vytvářejí vztlak, ale ten odpovídá odporu, který vyvolávají. Od 12 uzlů se jachta začíná zvedat. Co je zajímavé, je, že foily je možné kompletně zatáhnout.   

Jaký je hlavní rozdíl mezi Hugo Boss a Charal?

Quentin Lucet: Zaprvé to jsou odlišné foily. Specifikace skipperů byly různé. To je dáno jejich volbou a výzkumem, který jejich týmy vedly. Roli také hraje, jak univerzální jachtu chtějí. Alex vycházel z toho, že pro něj není stoupačka důležitá. Chce vyhrát Vendée Globe, proto se soustředí na plavbu na zaďák, která je důležitá v Jižním oceánu. Jeremie Beyou takto striktní požadavky neměl, proto je jeho jachta univerzálnější. Dále jsou rozdílné jejich kokpity. Myslím, že celkově jsme se také s Alexem více soustředili na maximální úsporu hmotnosti. Měli jsme čas řešit v tomto ohledu každý detail. Díky tomu se nám podařilo ušetřit 10 kg zde, či 15 kg jinde.                   

A jaké jsou rozdíly proti jiným jachtám IMOCA, které byly spuštěny na vodu letos?

Vincent Lauriot-Prévost: Nesnažili jsme se dosáhnout toho samého. Pro nás bylo důležité vytvořit trup s minimálním hydrodynamickým odporem. Ostatní se snažili vytvořit trup mnohem výkonnější. Trupy, které by pracovaly i bez foilu. Náš projekt je myslím radikálnější. Pokud by bylo nutné pokračovat v závodě bez foilu, jako se stalo Alexovi v minulém ročníku Vendée Globe, byl by mnohem více penalizován. Bez foilu by Alex nedokázal pokračovat v závodě stejně, jako při minulém ročníku.

Kolik času bude nová Hugo Boss potřebovat k obeplutí světa v závodě Vendée Globe?

Quentin Lucet: Nebyl bych překvapen, kdyby to byl stejný rozdíl, jako v případě vítězství Francoise Gabarta a Armela Le Cléac´h. Tedy vidím potenciál na zlepšení o 4 dny. Alex by se tak mohl dostat i pod 70 dnů. 

Bylo by možné tuto jachtu transformoval pro Ocean Race?

Foily by samozřejmě fungovaly, ale na kokpitu by byl nutné zapracovat motorovou pilou.

Jsou toto foily, které budou použity pro Vendée Globe?

S našimi dnešními znalostmi jsme vytvořili nejlepší možné foily. Vývoj ale běží kupředu. Proto je možné očekávat změny. Závisí to ale na zkušenostech skippera s tím, co má na lodi nyní. Je to o testování.

Může Hugo Boss vyhrát Transat Jacques Vabre?

Quentin Lucet: Hlavní je pracovat nyní na spolehlivosti. To je dlouhý proces. Viděli jsme to na lodi Charal Jeremie Beyoua. Až nyní je spolehlivá. Důležité pro nás je, aby Hugo Boss absolvovala závod v dobrém technickém stavu. Až potom je vítězství.

Předchozí článek Bína na Chiemsee a na Mácháči
Další článek 16 rad jak přežít bouři na bóji
Vytisknout
5792

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu