showTop
× Search
Chcete plout přes Atlantik? 5. díl
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby, Kam jet

Chcete plout přes Atlantik? 5. díl

V pátém dílu našeho nepravidelného seriálu se podíváme na počet členů posádky pro plavbu přes oceán a na jejich výběr.

Na přeplavbu Atlantiku máte k dispozici čtyřkajutovou jachtu. Kolik vás má být na palubě, aby byla plavba pohodlná a bezpečná?

Rovnou zavrhněte maximální obsazení lodi. Osm osob na palubě je příliš. Na lodi bude těsno, bude problém s naložením zásob, bude málo vody, vaření i mytí nádobí bude náročné. Budou vznikat třecí plochy. To samé platí i pro 7 osob na palubě. 

Z jednoho extrému skočíme do druhého. Můžete jet sami. To je jasné. Není to ale bezpečné. I dva lidé na palubě jsou málo. Představte si, že se porouchá autopilot a budete se muset střídat u kormidla. Počasí se na tři dny zhorší a budete na pokraji svých sil. 

Budete-li na palubě tři, můžete se střídat po 4 hodinách za kormidlem. To by znamenalo 8 hodin odpočinku, to je krásné. V noci je však čtyřhodinová hlídka dlouhá a je příjemnější si ji zkrátit na 3 hodiny. Šest hodin spánku mezi hlídkami je stále OK. Tři tedy nejsou špatní, ale je třeba vzít v úvahu, že přes den musí někdo vařit atd.
Proto je lepší, pokud jsou na palubě 4 lidé. Buď se rozdělí hlídky mezi všechny čtyři, nebo je možné jednoho z hlídek vynechat a každý den to protočit. V takovém případě se pauzírující člen posádky stará o kuchyň a v případě nutnosti je možné ho budit kvůli pomoci na palubě. Jednou za čtyři dny tedy nemáte hlídku, máte na starosti jen kuchyni a případnou asistenci. To není špatné. Navíc čtveřice kajut a čtyři členové posádky, to je ideální komfort. 

Co se maximálního počtu týče, řekl bych, že na čtykajutové lodi je to 6 členů posádky. Hlídky mohou být po dvou, kajuty jsou také obsazené po dvou a jednu kajutu je možné využít na zásoby a bagáž. 

Koho vzít s sebou?

Zde bych vždy vsadil na posádku, kterou znám z předešlých plaveb. Posádka spolu musí dobře vycházet, nesmí se vytvářet třecí plochy. Všichni by již za sebou měli mít nějaké delší plavby a to i v bouřlivém počasí. Pokud se vám den po vyplutí někdo složí s mořskou nemocí a ta ho již nepustí, nebude to žádný med nejen pro chorého, ale ani pro zbytek posádky. Je to starost navíc. 

V posádce by měl být také nějaký zručný technik. Věci nemusí běžet podle plánu a po ruce má být někdo, kdo alespoň trochu rozumí elektrice, motoru, umí zašít plachty a opravit vše potřebné.

Předchozí článek Lapkové, kteří se vyznají
Další článek Swan Club 36 – pokračovatel úspěšné Club 50?
Vytisknout
5348

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu