showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Bouřlivý start Route du Rhum
Daniel Vodička

Bouřlivý start Route du Rhum

Vrchol letošní offshore sezony na Atlantiku je tu již za týden. A podle prvních předpovědí se zdá, že letošní ročník bude bouřlivý. Kolik startujících přečká první týden na moři? Historie závodu pamatuje i ročníky, při kterých po prvním týdnu pokračovalo jen 15 % startujících. Letošní předpověď slibuje podobné drama.

Podívejte se na předpověď na nedělní poledne. Windy slibuje na vjezdu do La Manche vítr přes 40 uzlů od západojihozápadu. Závod startuje v St.Malo a 138 sólových jachtařů před sebou bude mít cca 120 mil přímo proti větru v hustém provozu kanálu La Manche. Navíc v oblastech, kde bývají silné proudy. A jak je známo, silný proud tekoucí proti směru větru vytváří nebezpečné podmínky, vysoké a strmé zalamující se vlny.

Podmínky na startu budou divoké a zůstanou divoké nejméně k ostrovu Ouessant. Vítr bude slábnout na 30 uzlů v poryvech až v pondělí ráno. Již v úterý se však startovní pole dostane do další fronty s větrem ke 40 uzlům. Od jihozápadu, tedy znovu stoupačka.

Příští středu zatím předpověď končí. S dosavadní předpovědí se zdá, že cesta do cíle by mohla vést na západ, severozápad, tedy přes dva frontální systémy do příznivého větru za druhým z nich.

Informace budeme zpřesňovat. Připomínám, že Milan Koláček bude prostřednictvím aplikace ZOOM závod sledovat a komentovat. Začínáme již brzy.

 

 

958

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu