showTop
× Search
Stoupačka v silném větru, loď se naklání, je to na hraně. Proč se vyhnout zarolování geny? Proč zmenšení této plachty nechat až jako poslední možnost? Dnes už je doba velikých 130% předních plachet pryč. Nevýhodné na bočák a zaďák, kdy se nemusí dostávat výkonu, naproti tomu velká výhoda při stoupačce. Je možné začínat s jejich refováním mnohem později. Zmenšujeme-li přední plachtu navíjením na rolfok, vytváří se za stěhem pytel s hlubokým profilem. Úhel možného stoupání proti větru se výrazně zvyšuje. Už je třeba zapomenout na 45°, bude to 50°, nebo ještě více. Další nevýhodou je, že hluboký profil více naklání jachtu. Zmenšení přední plachty tedy nemusí znamenat, že se nějak výrazně uleví náklonu. A je tu ještě třetí důvod, proč s refováním geny počkat. Zmenšíme-li plachtu, vzdálí se od plachty hlavní a plachty spolu méně kooperují. Více se chovají jako dvě samostatné plachty než jako jedna spolupracující sada. Proto při plavbě na...

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Poslední videa


Závodní jachting

Bestaven vítězem Vendée Globe
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Bestaven vítězem Vendée Globe

Vítězem 9. ročníku sólového závodu kolem světa Vendée Globe se stal Yannick Bestaven, který projel cílem na třetím místě. K titulu ho katapultovala náprava 10 hodin a 15 minut za podíl na záchraně Kevina Escoffiera. Boris Herrmann se před cílem srazil s rybářskou lodí.

Za Bestavenem skončil na druhém místě Charlie Dalin, který projel cílem první a třetí je nakonec fantasticky jedoucí Louis Burton.

Image
9. ročník Vendée Globe se zapíše do historie jako výjimečný, a to z více důvodů. V první řadě byl závod neuvěřitelně vyrovnaný. Až do cíle nebylo jasné, kdo bude stát na stupních vítězů.

Poprvé se stalo, že závod nevyhrál závodník, který doplul na prvním místě. O vítězi nakonec rozhodovala situace, ke které došlo 30. listopadu, když se v jižním Atlantiku rozlomila a potopila jachta PRB Kevina Escoffiera. Do pátrání po Escoffierovi vyslalo vedení závodu tři lodě. Nejprve Jeana Le Cama, pak Borise Herrmanna a Yannicka Bestavena. Všichni získali za ztracený čas od jury nápravu. Le Cam 16 hodin a 15 minut, Bestaven 10 hodin a 15 minut a Herrmann 6 hodin. Tato náprava byla nakonec důvodem k vítězství Yannicka Bestavena, který doplul do cíle téměř 8 hodin po prvním Charliem Dalinovi.

Image
Třetím důvodem, pro který si budou všichni závod pamatovat, je ohromná sportovní tragédie Borise Herrmanna. Německý závodník, který by doplul do cíle na 3. místě a mohl skončit stříbrný či bronzový (náprava 6 hodin), se 90 mil od cíle srazil s rybářskou lodí. Jeho jachta byla poškozena, ale neteklo do ní, zůstal stát stěžeň a nikomu se nic nestalo. Naštěstí. Herrmann mohl pokračovat pomalu do cíle. Místo medaile však skončil na čtvrtém místě (pokud se před něj nedostane poslední muž s nápravou Jean Le Cam).

Tolik zatím v krátkosti k dojezdu do cíle. Další informace připravujeme. Více se můžete dozvědět večer při poslední online přednášce s Milanem Koláčkem.

Je také už jasné, kdo nevyhrál prvotřídní jachtařskou bundu AEGIR OCEAN DRY TOP od Helly Hansen. Již nyní je jasné, kdo tipnul vítěze závodu špatně. Z těch, kdo správně tipnuli Yannicka Bestavena, se bude vítěz bundy losovat.

Výsledky závodu najdete zde

4616

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu