showTop
× Search
And now for something completely different...
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

And now for something completely different...

Jaká je nejzábavnější zpráva dnešního dne? Je to tisková zpráva Českých drah o dramatickém zrychlení cestování z Prahy do Budějovic. Samozřejmě vlakem! Nově už za 1 hodinu a 40 minut. Ufff!

Zní to fantasticky! Od nového jízdního řádu bude cesta do Budějovic vlakem o 20 minut rychlejší a bude už skoro moci konkurovat cestě vozem. České dráhy v tiskové zprávě navíc zdůrazňují, že proti osmdesátým letům to znamená dokonce zkrácení času na polovinu!

Skvělé! Je to ohromný úspěch...

V roce 1985 jsem jel vlakem do Budějovic a co si tak pamatuji, bylo to dlouhé. Velmi dlouhé. Odhaduji tak jako dnes z Mikulova k moři? Možní delší. Od té doby už uběhlo… Hmmm… 37 let.

Jen pro srovnání. Narodil jsem se 25 let po světové válce. V lese jsme si v dětství sice ještě hráli na Rusáky a esesáky, ale jinak už to bylo zatraceně daleko. Pocitově stejně daleko, jako doba páry.

No a dnes se České dráhy chlubí, že jejich stroje dokážou v budoucnu dojet do Budějovic za hodinu a čtyřicet minut? To má být úspěch? Po téměř 40 letech? Že průměrná cestovní rychlost na trati dosáhne 98 km/h?
Malé srovnání.

Z Prahy do Budějovic je to 148 km. Z Paříže do Marseille je to 778 km. Běžné TGV to dá za 3 hodiny a 40 minut. Některé spoje to zvládají za 3 hodiny a 4 minuty. U rychlejších spojů to znamená průměrnou rychlost 250 km/h. A jezdí to už nějaký pátek.

Nebo ve Španělsku. Z Madridu do Barcelony 626 km. Vlak to zvládne za 2 hodiny a 30 minut. To máme zase průměr 250 km/h.

Nebo v Itálii. Z Milána do Říma je to 573 km. Vlak to dá za 3 hodiny a 5 minut. Průměrná rychlost cca 190 km/h.

No a nakonec se vrátíme ještě jednou do Francie. Paříž – Méty = 331 km. To máme 1 hodinu a 28 minut. Je to výrazně dále než Budějovice a o 12 minut rychleji...

Já bych se asi časem 1 hodina a 40 minut do Budějovic nechlubil. Kdyby s tím přišly České dráhy před 50 lety, nebyl by to sice žádný rekord, ale stálo by to za povytažení obočí. Ale dnes? Kdy má vysokorychlostní železnici rozestavěnou i Srbsko? Já bych to lidem nezdůrazňoval.

 

Předchozí článek Který vrak je nebezpečný a který nikoli
Další článek AIS je vynikající pomocník při evakuaci
Vytisknout
508

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu