showTop
× Search
A není to nízko, Antone Pavloviči?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

A není to nízko, Antone Pavloviči?

Kotvíme u Vrgady, nedaleko motorák honí grupu delfínů a od Biogradu se blíží katamaran s vytaženou hlavní plachtou. Ráhno posazené tak šeredně vysoko, že hlavaska připomíná spíše jen větší japonskou vlajku bez rudého středu.

Některé dnešní katamarany nevypadají s plachtou dobře. Kvůli pohodlí posádky je ráhno instalováno tak vysoko, že při pohledu od hladiny se ztrácí v mracích. Katamaranem, který jsme viděli, byl s největší pravděpodobností Lagoon 46. Změřené to nemám, ale odhadl bych, že ráhno je nejméně 5 metrů vysoko nad hladinou. Porovnáte-li to s rodinným domkem, tak podsklepený a s vysokým stropem. A plochou střechou.

Vše pro pohodlí

Vše je obětováno pohodlí posádky. Vysoké trupy, vysoký salon, kormidelna na střeše nástavby, nad kormidelnou bimini, rezerva výšky a pak teprve ráhno. Výhody jsou jasné. Všude stojná výška pro průměrný basketbalový tým a ani na střeše nástavby vás ráhno nevezme po hlavě. Pohodlí na úkor plavebních vlastností.


Ošklivé a nepraktické

Na druhou stranu je takové oplachtění ošklivé. Co mě se týče, dokonce šeredné. A jsou tu i další nevýhody. Vliv na stabilitu je negativní. Dokonce i se staženou hlavní plachtou. Při stání na kotvě je sbalená plachta velmi vysoko. Protože výše vítr fouká silněji, namáhání na kotvu je větší.

Dále je tu problém práce s plachtou. Na katamaránech často plují lidé 50+. Vyšší cena vyžaduje plnější měšec a ten se obvykle nalézá u blahobytnější části populace. Ta už zase nemusí být tak mrštná, dobu lezení po stromech má dávno za sebou. Rozumné složení plachty na ráhně a zapnutí do lazy bagu může být nad její síly. A to se bavíme o klidných podmínkách v přístavu, nikoli o boji o život na vlnách.

Jde o uspořádání, které se mi nelíbí. Uvědomuji si, proč vzniklo, to ale neznamená, že se s ním mám smířit. Vím, že jsou tací, pro které je pohodlí nadevše, já už ale budu vždy chtít, aby ráhno bylo níže, abych mohl s plachtou podle potřeby pracovat. A nemusel přitom šplhat na střechu hardtop bimini a obávat se závratí, když mi pohled sklouzne do hlubin k mořské hladině.

Plavební vlastnosti a bezpečnost mně přijdou podstatné. Jde mi o plachetnici, nikoli o houseboat.

Předchozí článek Bronz z mistrovství světa iQFoil Youth & Junior pro Nelu Sadílkovou
Další článek Byl to těžký závod. Se skvělým koncem!
Vytisknout
914

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli...

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu