showTop
× Search
600 mil za 24 hodin
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

600 mil za 24 hodin

Historický rekord Volvo Ocean Race překonán. Tým AkzoNobel v ideálních podmínkách uplul 601,63 míle za 24 hodin.

Do pátku držel rekord závodu tým Ericsson 4 z ročníku 2008/09 výkonem 596,6 námořní míle. Tenkrát šlo o jachty typu VO70, které byly v dosavadní historii závodu nejrychlejší. 

Po letech se však podařilo tento rekord překonat v ideálních podmínkách na severním Atlantiku. Není to však až taková zásluha lodi, na které se jede, ale ideálních podmínek a maximálního úsilí posádky.

Volvo Ocean Race sice na svých stránkách uvádí, že se závodí na nejmodernějších jachtách, ale toto tvrzení je daleko od pravdy. V dnešní době foilů jde o velmi zastaralé jachty, časové zpoždění za nejnovějšími stroji je v době bouřlivého vývoje cca 10 let. Moderní jachty IMOCA, tedy lodě určené pro sólové závody přes oceán nebo okolo světa (např. Vendée Globe) jsou již standardně vybaveny foily. To jsou jachty, které udávají trend. Také z toho důvodu se jimi budou příští jachty na Volvo Ocean Race inspirovat.

Ale vraťme se k rekordu. Vítr ze zadoboku hnal sprintující flotilu Volvo Ocean Race severním Atlantikem plnou rychlostí. Fronta, ve které startovní pole plulo, přitom postupovala za oblastí vyššího tlaku. To znamenalo, že moře bylo relativně klidné. Pro rekordní výkony je to velmi důležitý aspekt. Na rozbouřeném moři by bylo nutné sundat nohu z plynu. 

Na čele závodu se přetahovaly o vedení dva holandské týmy Brunel a AkzoNobel. Nakonec to byl druhý jmenovaný, který dokázal více tlačit na pilu. V týmu byl přitom stejný navigátor, jako v posledním držiteli rekordu Ericsson 4 a Jules Salter. Další přízeň mezi oběma rekordními týmy je třeba hledat v osobě Martine Grael, jejíž otec byl skipperem Ericsson 4. 


Zpomalení a drama před cílem


Po letu severním Atlantikem přišla na řadu zpomalení. Až k nule. Způsobil ho hřeben vysokého tlaku, tedy oblast bez větru. V bezvětrných podmínkách se dostal do čela tým Brunel. 

Momentálně zbývá do cíle 140 mil. Vede Brunel s náskokem 0,9 míle před AkzoNobel. Třetí Dongfeng nyní ztrácí 10 mil. Celkově vedoucí Mapfre ztrácí 50 mil a je na 5. místě. 

současné situace by došlo k těžko uvěřitelnému vyrovnání na prvních třech místech. Etapa přes Atlantik je hodnocena dvojnásobným počtem bodů a zatím celkově vedoucí Mapfre by po pátém místě měla na svém kontě 59 bodů, Dongfeng by si na třetím místě připsal 10 bodů a měl by celkem 60 bodů a Brunel by měl za vítězství 14 bodů, to znamená celkově 56 bodů. Tři vedoucí týmy by před závěrečnými dvěma etapami dělily jen 4 body. 

Polohu lodí najdete zde.

Předchozí článek Záchrana odvážného plavce
Další článek Beneteau Oceanis 46.1
Vytisknout
4411

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu