Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenou.
Stojíte na kotvě, černá koule odpočívá pod sedačkou u navigačního stolku. Nebo o ní ani nevíte. Najednou rána! Vrazila do vás jiná loď. Na první pohled je zřejmé, že to nebude levné. Škody jsou takové, že to určitě žvýkačkou nezamáznete.
Zdá se vám, že rozdělení viny je jasné. Vy jste stáli na kotvě, druhá loď do vás vrazila. Jenže skipper druhé lodě se začne ohánět tím, že nevěděl, že jste na kotvě, a že jste mu měl dát přednost. Povídá něco o absenci černé koule…
I když si to nechcete přiznat, má pravdu. Stáli jste na kotvě, to ano, ale neměli jste vyvěšenou černou kouli, která na kotvení ve dne upozorňuje. Stačí, aby se do toho pustil právník a celá situace vypadá najednou jinak. A to ještě máte štěstí, že jste si neotevřel před kolizí láhev piva.
Zkuste o vyvěšování černé koule uvažovat takto. Dvojnásob to platí, pokud kotvíte víceméně na otevřeném moři. Příkladem budiž kotvení před zátokou Hvar. Je tam velký provoz a některé lodě stojí mimo zátoku. Ke kolizi může dojít snadno.
Nevyvěšení černé koule se vám může pěkně prodražit. A přitom taková blbost...
9718
Související články
Kolik musí vydržet kotva?
Kolik musí vydržet kotva?
Pojďme se podívat na to, jakou zátěž musí vydržet kotva a s ní samozřejmě i kotevní řetěz, vrátek a veškeré kování. Je na tuto zátěž kování na přídi jachty dimenzované? A je technický stav takový, aby kování vydrželo?
Vaše první plavba
Vaše první plavba
Vyplouváte poprvé na moře ve funkci skippera. Poprvé máte zodpovědnost za celou loď a posádku. Jak se zachovat, aby týden proběhl bez stresu a beze škod?
V Egeji se nespoléhejte na vlastní úsudek
V Egeji se nespoléhejte na vlastní úsudek
Připlouváte do přístavu na řeckém ostrově, který se zdá být skvěle krytý před převládajícím větrem. Čtyři metry hloubky, 20 nebo 25 metrů řetězu musí podle všech pouček stačit. Ostatní ale vyhazují kotvu daleko dále. Proč to dělají?