Kde má být posádka za bezvětří
Hladina je jako zrcadlo a vy potřebujete udržet loď v pohybu. Co má dělat posádka, aby pohybu jachty neškodila, aby pomohla vymáčknout maximum?
První, co je třeba udělat, je naklonit jachtu do závětří. Posádka tedy bude vyvažovat, ale na opačném boku než za silného větru. Všichni na závětrný bok. Jachta se nakloní, plachty lépe drží a neflatrují. Pokud nenahnete jachtu, ráhno bude poletovat z boku na bok.
Kde má být posádka usazena v předozadním směru? Zde záleží, na jaké lodi plujeme. Jde-li o moderní jachtu, která je na zádi hodně široká a má velkou smáčenou plochu, která brzdí, posuneme posádku na závětrný bok na příď. Záď se odlehčí, jde z vody, smáčená plocha je menší a lépe to jede.
Jde-li o dvacet a více let starou jachtu, která se k zádi zužuje, můžete zůstat na boku ve středu lodi.
Chcete-li být při závodu nejrychlejší, na správné místo přesuňte i odpočívající posádku v podpalubí.
Neběhat po lodi
Pohyb lodi je ve velmi slabém větru jak sněhová vločka, která se snadno rozplyne. Proto se pohybujte po palubě pomalu, zlehka, neskáčeme. To vše nás dokáže zastavit. Pohybujeme se pomalu a ležíme vpředu na boku, abychom z lodi vymáčkli maximum.
5502
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?